Špion na Dolním náměstí

Autor: o.s. Za Opavu - Martin Klimeďż˝ <klimes(at)zaopavu.cz>, Téma: Umění ve veřejném prostoru, Vydáno dne: 29. 07. 2007

Loňskou instalaci sochy Špiona Františka Skály na Dolní náměstí v Opavě je nutno posuzovat v širším kontextu. Jediná kvalitní veřejná sochařská realizace v Opavě z posledních desetiletí je plastika Zničená Opava Sylvy Lacinové-Jílkové z roku 1970, která byla umístěna  v polovině 70. let na náměstí Osvobození a zakrátko se musela skrýt před nepovedenou sochou Rudoarmějce do Městských sadů. A samozřejmě Běžící dívka Kurta Gebauera z roku 1976  před Domem umění. Od té doby nebyla v opavském veřejném prostoru realizována žádná současná kvalitní socha. Až v roce 2004 vedení města přišlo s iniciativou Sochařského sympozia – Opava 2004, hledání nových míst. Prvním výsledkem tohoto sochařského setkání jsou Ptáci Kurta Gebauera na Ptačím vrchu. A město snad připravuje  další sochy, v poslední době se mluví zvláště o náročné postupné realizaci sochy Otáčivý babel Aleše Veselého...




František Skála, autor Špiona, patří mezi nejznámější, a nejrespektovanější české sochaře střední generace. Za všechny jeho tvůrčí úspěchy uveďme alespoň nejprestižňější cenu pro mladé umělce do 35 let - Cenu Jindřicha Chalupeckého, účast na světovém Bienále v Benátkách, kde reprezentoval Českou republiku či jeho nedávnou velkou výstavu v pražském Rudolfinu, která se stala vůbec nejnavštěvovanější výstavou za posledních mnoho let v celé České republice. Samotná socha je velmi kvalitní a zcela odpovídá vysoké úrovni ostatní Skálovy tvorby.
Umístění sochy Špiona do horní třetiny Dolního náměstí, tak aby jeho podélná osa odkazovala k možné cestě, pouti tohoto podivného tvora z Kateřinek přes náměstí Osvobození průchodem kolem kostela na Dolní náměstí a tím vlastně zpřítomňovala někdejší komunikaci, pokládám za velmi zdařilé. Samotné náměstí neprošlo nejšťastnější rekonstrukcí. Působí prázdně a s příliš vysokými světly trochu podivně. Špion náměstí zabydluje, vytváří veselý současný protipól baroknímu sloupu Panny Marie, je dalším ohniskem dění na náměstí právě v místech, kde se již „nic neděje“, svým umístěním poblíž odpočinkové zóny s lavičkami je vděčnou atrakcí nejen pro děti. Dominantou náměstí je barokní kostel sv. Vojtěcha. Ke kostelu úzce patří zmíněná barokní skulptura ve smyslu stylovosti i významu. Dominanci této dvojice si nemůžeme dovolit porušit či oslabit, ale Špion tyto ambice ani trochu nemá. Svou velikostí a působením je téměř jedním z nás, chodců, křižujících Dolní náměstí. Jsem přesvědčen, že Špionovi slouží více větší prostor, jako je Dolní náměstí, kde může splynout lehce s okolím, než komorní místo, kde bude na první pohled viditelný, dominantní a taky osamělý. Mám tím na mysli, že jeho významy a působení se uskutečňují „při zemi“ na rozdíl od dominující dvojice, která působí spíše směrem vzhůru. Špion přináší na Dolní náměstí kus současnosti, i když svým přirozeně patinovaným povrchem nepůsobí mezi historickou zástavbou nápadně. O tom, že si Špion své místo v Opavě již našel, svědčí i časté reakce dětí šplhajících se po jeho hřbetě či houpajících se na jeho dlouhém nose...

Martin Klimeš