Vodárenská věž v Opavě

Autor: o.s.Za Opavu - Kateřina Skalíková <kontakt(at)zaopavu.cz>, Téma: Ohrožené památky Opavska, Vydáno dne: 27. 03. 2008

Lokalita: ulice Jaselská, v areálu nádraží Opava-východ
Objekt:  vodárna s kotelnou
Datace: 1892
Rejstříkové číslo kulturní památky: 100 960
Datum vložení: 27.3. 2008




Přes svou výšku je snadno přehlédnutelná. Stojí na místě obklopeném dopravou - z jedné strany důležitý železniční uzel, ze strany druhé rušná uliční tepna. Přesto je majestátná, pevná a dominantní. Jedná se o vodárenskou věž situovanou v areálu nádraží Opava-východ.
Objekt byl postaven před koncem 19. století v koncové stanici odbočného křídla Svinov-Opava bývalé Severní dráhy Ferdinandovy. Zdivo vodárny je režné podle typového projektu KFNB No 466. Ve 20. letech 20. století byla stavba zvýšena nástavbou a omítnuta. Tato zásadní úprava byla realizována v souvislosti se stavbou spojky Opava-Kravaře roku 1928. V téže době bylo patrně přistavěno i křídlo kotelny s komínem.
Zděná omítaná třípodlažní věž vystavěná na obdélném půdorysu je je završena stanovou střechou. K severozápadní straně přiléhá přízemní zděné omítané křídlo kotelny se střechou pultovou, na straně jihozápadní se nachází přízemní křídlo završené nízkou sedlovou střechou. Ve spojnici obou křídel se nachází cihlový kruhový komín s řadou tenkých prstenců. Na straně jihovýchodní je situována řada přízemních přístavků. Fasády vodárenské věže jsou na několika místech prolomeny malými okny. Nejvyšší patro je plasticky zdobeno dvojicí lisén při nárožích.
V 1. a 2. patře se nacházejí tři čtyřhranné nýtované nádrže. V přízemí budovy je umístěn unikátní parní kotel z lokomotivy UNRRA. Dnes již patrně nefunkční kotel je osazen na betonových patkách.Válcovité těleso je dlouhé cca 7,5m, o výšce a šířce cca 2m. Kotel byl původně osazen v lokomotivě, po jejímž zrušení byl v letech 1965-1973 přeměněn v kotel stabilní a umístěn tam, kde jej můžeme dodnes najít. Jedná se o jediný dochovaný exemplář na území České Republiky.
Z důvodu, že se jedná o jedinou realizaci vodárny tohoto typu nejen na celé trati bývalé Severní dráhy Ferdinandovy, ale i v širokém územním rozsahu na ostatních tratích, byla věž současně s historizující nádražní budovou v roce 2004 prohlášena za kulturní památku. Už v té době nebyl stavebně-technický stav věže optimální, vlivem dlouhodobé neúdržby lze však její současný stav označit bez nadsázky za havarijní. Současným vlastníkem ohrožené památky s unikátním vybavením jsou České dráhy a.s.

   



Související články jinde:
Česko je zemí památek, stále větší zájem budí technické (30. 3. 2008 - www.archiweb.cz)