Městská pouliční dráha byla v Opavě od roku 1903

Autor: o.s. Za Opavu - Ondřej Hložek <(at)>, Téma: Městské prostředí, Vydáno dne: 26. 08. 2009

Opavské tramvaje vjely do Opavy hned poté, co byla zřízena elektrárna berlínskou společností AEG. Smlouva mezi městem a touto společností byla podepsána 18. srpna 1903. Ta mimo jiné i potvrzovala zřízení městské pouliční dráhy.



Plánem bylo zřízení jedné trati hlavní a od ní dvou tratí odbočných. Výstavba dráhy probíhala od května 1904 do října roku 1905. V březnu 1905 byl provoz dráhy pronajat chebské společnosti Gesellschaft G.m.b.H. Provoz tratí byl zahájen 4. prosince 1905. První linka vedla od Východního nádraží přes Horní náměstí k nemocnici, druhá směřovala z Městských sadů kolem vozovny na Krnovské ulici přes Horní náměstí do Kateřinek. Městu bylo dodáno devět nových vozů ze Studénky, které měly červenobílý nátěr.

Prvními opavskými tramvajemi se mohlo jednorázově převézt 30 cestujících. Roku 1911 byla zahájena přeprava pošty opavskou pouliční dráhou. Systém používání tramvají jako poštovních vozů byl užíván jen do roku 1917. Po zavedení listovní cenzury schránky, které byly namontovány na tramvajích, z vozidel zmizely.

Zlaté období provozu elektrické dráhy byla 20. léta 20. století. Díky dobrému technickému zázemí mohly být prováděny velké opravy vozů, do této doby je také datováno užití číselných linkových orientací na vozidlech. V té době patřila doprava v Opavě mezi nejlepší v Československé republice.

Velkou ránou byla pro tramvajovou dopravu 2. světová válka. Tramvaje byly dočasně nahrazeny autobusy, navíc po bombardování byl stav kolejí takřka katastrofální. Plynulý provoz na všech tratích byl zahájen až 7. dubna 1947. O rok později byla naposledy rozšířena opavská tramvajová síť. Osud opavské tramvaje byl zpečetěn Ministerstvem dopravy, které v květnu 1950 a listopadu 1951 zastavilo provoz ke hřbitovu a k nemocnici. Do roku 1954 byly vyřazeny téměř všechny linky. Posledním provozním dnem byl 22. duben 1956. Mezi 16. a 17. hodinou projela ulicemi Opavy naposledy slavnostně vyzdobená tramvaj č. 2. Tramvajová doprava tak byla nahrazena trolejbusy a později autobusy. Připomínkou zašlé slávy místních tramvají je dnes historická tramvaj č. 7, kterou nechal rekonstruovat dopravní podnik společně s řadou nadšenců v loňském roce.

FOTO: Zaměstnanci Elektrické pouliční dráhy okolo roku 1930. Archív Jana Dlugoše.