Dočkají se cyklisté na opavském nádraží důstojných míst pro kola?

Autor: o.s. Za Opavu -Zdeněk Frélich <frelich(at)zaopavu.cz>, Téma: Městské prostředí, Vydáno dne: 03. 01. 2012

Kolik kol podle Vás pojme jediný plot na nádraží Opava – Východ? Schválně to někdy zkuste spočítat. Bez problémů se jich zde dá zamknout 8, při troše snahy 15 a kdybychom se hodně snažili, tak se dostaneme na dvacet. Což je pro šedesátitisícové město bezpochyby úspěchem.

 








Ale teď vážně. Nádraží Opava – Východ je základním dopravním uzlem města Opavy a širšího regionu. Propojují se zde vlakové spoje, linky městské veřejné hromadné dopravy a regionální autobusové linky. Bohužel nevyhovující je zde omezená možnost parkování automobilů a především žalostná vybavenost pro cyklisty. Dnes zde není ani jeden (slovy nula) stojan na kola a drtivá většina lidí (cyklistů), kteří zde chtějí přestoupit z kola na vlak, musí zamknout své kolo k zábradlí u přední strany nádraží (viz obrázek). Vzhledem k tomu, kolik se zde pohybuje lidí, je situace neveselá.    

Protože si myslíme, že i když je situace řešitelná, je dlouhodobě neřešena, tak jsme s obrátili jak na město, tak i na České dráhy s dotazem, jestli se problému kol nějak věnují.

Dle sdělení vedení má město zájem, aby zde bylo vybudováno lepší místo pro uzamknutí kol a jedná o tomto s Českými drahami. České dráhy zde totiž vlastní některé pozemky, kam by šly stojany na kola dle našeho názoru potenciálně umístit. Avšak jednání jsou zde evidentně na delší období.

České dráhy (konkrétně Regionální správa Olomouc) se k problému staví bohužel chladněji. Na jasnou otázku i s návrhem na umístění kol odpověděli poněkud vyhýbavě. V jejich sdělení se k celému problému vyjádřili následovně:

„V suterénu výpravní budovy se nachází úschovna kol a motocyklů, která však nebyla cestujícími využívána, a proto jí nájemce (KCOD Ostrava) vrátil k 1.6.2011 zpět k užívání Regionální správě Olomouc. Úschovna se nachází v prostorách u kolejiště, kde je vaším sdružením navrhováno umístění stojanů“.

Na nádraží se pohybuji pravidelně, avšak nikdy jsem nezaregistroval, že by zde nějaká úschovna byla a pravděpodobně stejně to vnímá i řada ostatních cyklistů.

Myslíme si, že stávající situace je dlouhodobě špatná. Obáváme se, že pro tak velkou organizaci, jaké jsou České dráhy (kdy Opavu má navíc na starosti Olomouc), je tento problém pod jejich rozlišovacími schopnostmi. Avšak právě ČD jsou těmi, kteří o tomto musejí rozhodnout. Současně si myslíme, že by město alespoň mělo instalovat stojany na kola na jeho pozemcích před nádražím a zintenzivnit jednání s Českými drahami.

Co tedy přinese rok 2012? Podaří se probudit spícího medvěda z letargie? Najde město pár tisíc korun na instalaci stojanů? Nebo trhneme v létě rekord v počtu kol uzamčených k jednomu zábradlí?



PS: Abychom nebyli pouze kritičtí, chceme tímto poděkovat Českým drahám, že na naši výzvu zajistili úklid odpadků v prostoru za kolejištěm a na březích podél ulice Janská.