Na základní škole Otická v Opavě jsme ve školním roce 2013/2014 uskutečnili originální projekt zaměřený na výuku k ochraně a péči o kulturní dědictví.
Občanské sdružení Za Opavu se již od roku 2010 systematicky věnuje tvorbě a realizaci programů pro děti, a to jak formou projektových dnů, tak nově i kontinuální výukou.
Roční edukační program realizovaly Bc. Kateřina Skalíková a Mgr. Hana Pavelková z občanského sdružení Za Opavu, jejichž profesním zaměřením je historie, památkové péče a stavební obnova kulturního dědictví. Obě mají rovněž pedagogické vzdělání a zkušenosti s řízením a realizacemi projektů.
Roční Edukační program „Výchova ke vztahu ke kulturnímu dědictví“ byl pilotně realizován s třídou 5.A. Program se zaměřoval na oblast nemovitého a movitého kulturního dědictví, včetně historických sídel, přírodních zajímavostí, kulturní krajiny a archeologických památek. Zvolenými dílčími tématy se přitom snažil v co nejširší míře reagovat na aktuální otázky památkové péče a ochrany kulturního a přírodního dědictví vůbec.
Jednotlivé lekce byly rozděleny do tří částí – teoretické, praktické a projektové. Zvláštní důraz byl přitom kladen na praktickou stránku výchovy spojenou se zážitky přímo v terénu. Společně s autentickými příklady, využitím badatelských metod práce, zážitkovým učením a projektovým vyučováním tvořil hlavní nosné pilíře programu.
Speciálně pro tento roční program byla vytvořena sada pracovních listů a vymyšlena soustava doprovodných aktivit (vědomostních kvízů, hádanek, skupinových her, dramatických vystoupení, map, skládanek, výtvarných prací a dalších doprovodných činností).
Edukační program byl přitom koncipován jako soustava deseti částí, tematicky zaměřených na kulturní a přírodní dědictví. Jednotlivé projektové dny probíhaly vždy jeden den v měsíci v průběhu celého školního roku. Edukační program byl zahájen 1. října 2013 prvním výukovým dnem. Ukončen byl slavnostní vernisáží dne 2. června a posledním výukovým dnem 10. června 2014.
Jsme toho názoru, že pro vytvoření akceschopné občanské společnosti, která se může stát hybatelem i partnerem veřejných orgánů a institucí při tvorbě a rozvoji města, je důležité seznámit mladou generaci (jakožto základní jednotku občanské společnosti) s historií rodného města a přilehlého regionu. Pouze za předpokladu širšího společenského rozhledu občanů lze očekávat odpovědné rozhodování a spoluvytváření přirozeně příznivého prostoru pro udržitelný život ve městě, který navíc bude akceptovat hodnoty vytvořené generacemi našich předchůdců.
Poděkování náleží vedení školy ZŠ Otická v Opavě a třídní učitelce Mgr. Zdeňce Hauserové, dále celé třídě 5.A a všem dalším, kteří se na základě našich přání a žádostí s ochotou a nadšením zapojili především do praktické stránky projektu a umožnili nám získat nové zkušenosti a poznání při návštěvách, exkurzích a prohlídkách. Za finanční podporu děkujeme Ministerstvu kultury ČR a Statutárnímu městu Opava. Pomoci a ochoty všech si vážíme.
Pozn. zveřejněné fotografie - práce dětí 5.A a archív Za Opavu.