Milan Štefanec aktuálně o supermarketech
Autor: o.s.Za Opavu - Kateřina Skalíková <kontakt(at)zaopavu.cz>,
Téma: Přednášky,
Vydáno dne: 08. 06. 2015
V polovině května jsme zorganizovali další z řady přednášek, která se tentokrát týkala problematiky obchodních center a supermarketů. Naše pozvání tentokrát přijal Milan Štefanec z brněnského Hnutí Nesehnutí.
V úvodu přednášky bylo stručně představeno občanské sdružení Hnutí nesehnutí, které je sociálně-ekologickou nevládní organizací působící především v Brně. Hlavním cílem sdružení je ukázat, že změna společnosti založená na respektu k lidem, zvířatům i přírodě je možná a musí vycházet především zdola.
V další fázi přednášky se Milan Štefanec věnoval tématu supermarketů, hypermarketů a diskontních prodejen ovládajících v ČR 80-85% trhu, kde 10% tvoří maloobchodní prodejny a zbytek farmářské trhy a e-shopy. Milan Štefanec osvětlil způsob, jakým fungují supermarkety (u nás byl první z nich otevřen v roce 1996), cenovou a reklamní politiku nákupních center, využití psychologických triků na zákazníka – podle průzkumů provádíme pouze 5% nákupů plánovaně a 95% impulzivně. Vliv přitom mají na psychiku člověka umístění zboží, hudba, velikosti košíků, ochutnávky, reklamy směrované na děti, vůně apod.
V diskuzi byly pak řešeny otázky dopadů rozvoje obřích nákupních center na zaměstnanost, urbanistické a další vlivy výstaveb nových supermarketů na život ve městech. Otázky posluchačů směřovaly již ke konkrétním kauzám a jednáním s úředníky.
Součástí přednášky byla vernisáž výstavy „Zaostřeno na hypermarkety“, která potrvá do 20. 6., možnost návštěvy každé úterý od 9 do 16 hodin v prostorách Za Opavu v Matičním domě. Přednáška i výstava je součástí širších aktivit spolku Za Opavu k aktuálnímu tématu „Další obchodní centrum ve středu Opavy?!“.