3. ročník Opavského nočního kupé

Autor: o.s.Za Opavu - Kateřina Skalíková <kontakt(at)zaopavu.cz>, Téma: Opavské noční kupé, Vydáno dne: 30. 12. 2015














První prosincový den se stala Opava svědkem 3. ročníku kulturního pořadu Opavské noční kupé. Návštěvníci nabité kávárny Evžen na Lepařově ulici mohli pozorovat, prožívat a hodnotit originální vystoupení, představení, celkem 13-ti účastníků, které pro tentokrát spojovalo téma Magnet mých myšlenek. Večer moderovala Venuše Drochytková.

Opavské noční kupé je variací na celosvětově pořádaná setkání Pecha Kucha Night. Je příležitostí pro setkání a krátké, ale o to jasnější, prezentace osobností kultury, umění, architektury, řenesla, péče o památky a mnoha dalších oborů.

Za poskytnutí prostor děkujeme Michalu Škodovi z kavárny Café Evžen.
Pořad byl finančně podpořen Statutárním městem Opavou.

 


Tomáš Skalík :     Umění!  Umění?  Umění.

O sobě: Narodil jsem se tentokrát v Opavě, je mi třicet sedm, se skvělou manželkou máme dva kluky. Od narození jsem fascinován - životem. A taky světem, hmotou, prostorem a energií. Tyto zkoumám prostředky vědy, víry, ale mojí hlavní cestou poznání se postupně stalo výtvarné umění. Osm let nekouřím a dvacet nesleduji televizi. Věřím v kulturní občanskou společnost, jako hudební analfabet bez sluchu hraji na akordeon v kapele Vyvalení lulani. Mým politickým vzorem je Václav Havel, nemám nejoblíbenější film, herce ani zpěváka. V jednání s lidmi ctím presumpci dobra. Pracuji od pěti, před tím si dám kafe a hodinku radosti z nového dne.

MMM:  Kromě sexu? Kromě toho tedy ještě hledání odpovědi na otázku: Proč? Někdy cítím, že jsem tak blízko... Odpověď po smyslu života mi uniká, ale baví mě se k ní přibližovat, hledat cesty, zkoušet okna, dveře. Myslím, že na to přijdu. 


Zuzana Li :  Proč nás má zajímat čínská literatura?

O sobě:  Vyrůstala jsem v Ostravě, můj otec pochází z Opavy. Vystudovala jsem anglickou a čínskou filologii na FF UP v Olomouci, pár roků jsem tam také učila na Katedře asijských studií. Pět let jsem žila v Číně, kde jsem dále studovala moderní literaturu v doktorském studiu. Na jaře 2008 jsem se kvůli práci přestěhovala do Prahy a o něco později opustila akademické prostředí a odešla na volnou nohu. Živím se překlady textů o umění a literárními překlady z čínštiny, ale také komerčními překlady a tlumočením vládním delegacím. V roce 2012 jsem založila v nakladatelství Verzone edici Xin, ve které systematicky představuji díla současných čínských autorů. Mám dvě dcery.

MMM: je ustavičné tázání se po smyslu mé práce. Před zhruba dvaceti lety jsem se pustila do studia čínského jazyka, abych objevila svět do té doby mi vzdálený a uzavřený. V průběhu dvaceti let postupného pronikání hlouběji a hlouběji do každodennosti i tajů tamní společnosti, jazyka a myšlení, se člověk nutně ptá sám sebe, jak svých znalostí nejlépe využít k něčemu užitečnému. Rozhodla jsem se pro překládání příběhů, které podle mě mohou nejlépe přiblížit cizí a vzdálené světy všem, které by mohly zajímat, konkrétně tedy ten současný čínský. Pořád se však vracím k otázce k čemu to všechno? Zajímá ten čínský svět někoho? Existuje dnes v globalizovaném světě ještě vůbec něco jako čínská kultura, která je jiná než ta naše? Zdá se, že s reklamami na Huawei s Jaromírem Jágrem, Pavlem Nedvědem zakládajícím fotbalovou školu v Šanghaji, přímými lety do Pekingu i Šanghaje, pobočkou Bank of China v Praze nebo s prezidentským poradcem z čínské korporace CEFC, je nakonec onen pověrečně vzdálený svět blíže, než si všichni mysleli. Nabízí tedy romány současných čínských spisovatelů nějakou odpověď? Proč by nás měly zajímat?

 

Daniel Livečka :  Dokument a Magnetismus

O sobě: Narozen 21.7.1983 v Přerově, číslo občanského průkazu: 202 980 864, výška 187 cm....když se nehrbím, váha - rád bych 87 kg ale kdo ví, obvod hlavy 60 cm, velikost nohy č. 46 EU.

MMM:  Magnetem mých myšlenek je naděje. Naděje v to, že se mi podaří najít zajímavé téma k fotografování. Stačí se pouze nebát a jít "příležitostem" naproti i když to pro nás mnohdy znamená jakési vystoupení z vlastní zóny pohodlí a stereotypu, ale právě to by pro nás mělo být odměnou, že se něco děje a že jsme toho součástí. Inspirací je pro mne myšlenka Josefa Čapka: Umění musí býti umělci osudem, nikoliv živností.



Lubomír Dehner :         Cesta  ke  kořenům                   
 

O sobě: (*1958 V Opavě)  Architekt, urbanista, podle genů Kelt, slezský patriot bydlící v Holasovicích.

MMM:  Objevování a záchrana mizících fragmentů minulosti, které vtiskly jedinečný charakter našemu kraji a staly  se symboly domova. Je to hledání harmonie a strukturálního řádu – v přírodě, krajině, v architektuře, urbanismu a společnosti vůbec.

Pevně věřím v obnovení původní brány do dvora v Holasovicích a ve vše, co symbolizuje. Věřím, že strom jednou přestane být neslušným slovem (padá z něj listí a může i spadnout!) a přirozená krása přírody a architektury bude přijata za obecně uznávanou hodnotu.

Moje rodina naopak nevěří, že všechno co dělám, dělám také pro ni.


 

Radka Žáková Pavelová: Tělo, zdroj našeho poznání

O sobě:  Narodila jsem se v Bruntále (*1982) a po studiích v Uherském Hradišti (výtvarné zpracování keramiky a porcelánu) a v Brně (Fakulta výtvarných umění VUT, Atelier sochařství, Prof. Jan Ambrůz) jsem se vrátila na drsný sever blízko svého rodiště -              do Dvorců, kde nyní s manželem, dcerou Rozárkou a synem Jarečkem v budově bývalého vlakového nádraží žiju, pracuji a tvořím. Dlouhodobě se zabývám tvorbou, ve které je stěžejním tématem tělesnost. Lidské tělo mě inspiruje v různých podobách, ať už se jedná o jeho tvar, pohyb v prostoru, vztah k okolí a k druhému člověku, intimitu.

MMM: Životní podněty

Hasan Zahirović :  „Když nemám co dělat, pracuji“ ( K. Čapek)

O sobě: Narodil jsem se 28. ledna 1975, Brčko, Bosna a Hercegovina.  Studoval jsem Filozofickou fakultu v Sarajevu, obor pedagogika, a Fakultu humanitních studií v Mostaru, obor herectví. Věnuji se herectví, překladu, divadelní vědě, konkrétně o meziválečném a moderním českém divadle. Od roku 2006 žiji v České republice. Absolvoval jsem magisterské studium divadelní vědy na Filosofické fakultě Masarykovy univerzity a doktorské studium na DAMU, obor Scénická tvorba a teorie scénické tvorby. Byl jsem garantem, dramaturgem a spolupřekladatelem většiny her Festivalu scénických čtení textů autorů z ex-jugoslávských zemí YOUGO! (Divadlo Feste, Brno, 2011). Pracuji jako interní pedagog a vedoucí na oboru Kulturní dramaturgie se zaměřením na divadlo na Slezské univerzitě. Jsem také interním kritikem Slováckého divadla v Uherském Hradišti. Momentálně režíruji Čapkovou Pošťáckou pohádku v divadle Dívadlo v Praze, a zkouším Buchnerova Wojcka v D21 na Vinohradech.

MMM:  Svoboda, komunikace, pozitivita, štěstí.



Michal Zezula : Co všechno je (v) podzemí
 

O sobě:  Jsem brněnský rodák, studoval jsem historii a archeologii v Opavě a v Brně. V roce 1997 jsem nastoupil jako archeolog do Památkového ústavu v Ostravě, v současnosti zde působím na pozici ředitele.

MMM: Podzemí.

 

Alena Best :             Od  myšlenky  k  činu                            

O sobě:  Alena Best,43 let,profese - vlasová stylistka - ab vlasové studio

MMM:  Přítomný okamžik

 

Michal Poláš :       Opava jako výchozí bod

O sobě : Začínající architekt v režimu 5 dní Brno a 2 dny Opava… hledám takové úkoly, které jsem schopný obsáhnout a změnit tak vývoj událostí k lepšímu. Zatím bez zatížení.

MMM: Většinou i to co je magnetem myšlenek mých přátel, protože ti vytvářejí prostor, ve kterém se pohybuju. No a pak přichází kritický pohled na ně, na ty myšlenky. 

 

Zuzana Morávková : ERA21 aneb nemyslím na nic jiného

O sobě: Pocházím z Ostravy, vystudovala jsem Fakultu architektury VUT v Brně. Od ukončení studia v roce 2003 se střídavě pokouším navrhovat architekturu a produkovat architektonický časopis, momentálně mi veškerou energii bere šéfredaktorování časopisu ERA21.

MMM:  Jak již vyplývá z názvu příspěvku, magnetem mých myšlenek je jednoznačně časopis ERA21. Za sedm let s časopisem jsem si vyzkoušela mnohé a práce pro mě znamená hodně. Ve své nynější roli cítím obrovskou zodpovědnost vůči čtenářům. Říká se sice, že není nic staršího než včerejší noviny, ale u periodika s intervalem cca 2 měsíce to zas až tolik neplatí. Má práce znamená mít neustále oči na stopkách, vyhledávat témata, naslouchat diskusím, propojovat informace, koordinovat autory, popohánět, popohánět a popohánět a potom taky kontrolovat, kontrolovat a kontrolovat. Ale ten pocit, když se mi do rukou dostane nové číslo čerstvě přivezené z tiskárny, stojí za to. Jsem ráda, že mohu „dělat do architektury“ i jinak než vsedě za počítačem a „tahajíc čáry“. A ráda bych si myslela, že má práce má smysl. 



Petr Havrlant :   I  kameny  mohou  hovořit
 

O sobě : Jsem historik, správce sbírek a koordinátor edukačního centra na zámku v Hradci nad Moravicí, sběratel historických pohlednic Opavska a Vítkovska, slezský patriot :)))

MMM:  Pamětní kameny v anglickém parku zámku v Hradci nad Moravicí již nemlčí, ale začínají po více než 150 letech hovořit o historických osobnostech panství Hradec, Bad Muskau a Zagan.

 

Happening

Dva aktéři se na místě zúčastnili uměleckého happeningu. Sochařka Radka Pavelová je před zraky diváků použila pro vytvoření odlitku mezitělního prostoru, který mezi nahou dvojící vznikl po zamotání do potravinové folie. Sádrový odlitek byl po vytvrdnutí vystaven po zbytek večera na čestném místě na podiu a v budoucnu se může stát jedním z řady odlitků mězitělních prostor, které autorka připravuje do převedení do finálního materiálu - křišťálového skla.  


Veronika Frélichová :       Klavírní improvizace