V sále purkmistrù bylo pøítomno asi 60 lidí, pøevážnì nájemníkù z dotèených domù. Úvodní slovo si vzal námìstek primátora Pavel Mališ. Seznámil pøítomné s vývojem zámìru - vyhlášením soutìže a oslovením jejich vítìzù, pøijetím finanèních nabídek a výbìrem prezentovaného projektu. Poté pokraèoval architekt Zelinka, který pøedstavil projekt od soutìže v roce 2008, pøes ovìøovací studii v roce 2009 až po koneèný návrh, který pøítomným prezentoval.
Klíèové pro celý projekt byla pravdìpodobnì již výzva mìsta ne pøelomu let 2008-2009, kdy byly osloveny dva vítìzné architektonické týmy k provedení ovìøovací studie proveditelnosti projektu.
V rámci statických výpoètù bylo prokázáno, že staticky dùm vyhoví i pøi realizaci nástaveb, které byly obsahem obou vítìzných projektù, bohužel však byl shledán problém v podloží, které by vìtší zatížení bez úprav neuneslo. Architekti tedy byli vyzváni k øešení tohoto problému. Zatímco øešení vítìzného týmu známo není, návrh Ateliéru 38 znám je.
Spoèívá ve vypuštìní všech støešních nástaveb, pøesunu všech balkonù do dvora, zateplení støechy a fasády, výmìnì oken, dveøí, úpravì parteru, odstranìní varny a úpravì vnitrobloku.
Pøítomné nájemníky v následující debatì zajímala krom finanèních dopadù pøedevším pøedpokládaná doba realizace projektu (pøedpoklad v roce 2011), negativnì pøijali zprávu o pøesunu balkónù do dvora a diskutována byla i problematika parkování ve dvoøe, zaznìlo i nìkolik námitek proti navrženému architektonickému øešení.
Zkusme si nastínit jednotlivé argumenty pro a proti projektu.
Hlavním argumentem pro realizaci navrženého projektu je celkovì špatný stav okenních výplní, velké tepelné ztráty atd. Zateplení domu a výmìna okenních i dveøních výplní je jistì nutná a pro všechny prospìšná. Hlavním problémem je však zamýšlený vzhled budovy po revitalizaci. Architekti se rozhodli jít cestou absolutní oèisty a vytvoøili tím v centru mìsta obrovskou svìtlou masu bez jakéhokoliv èlenìní. Na soutìžním návrhu tato jednoduchá plocha pùsobila jako pøedìl mezi živì èlenìný parterem a ještì více strukturovanou støešní nástavbou.
Bez støešní nástavby však jakékoliv kvality ztrácí a stává se naprosto tupým zateplením, bez jakékoliv architektonické ambice.
To, na co nemìli v šedesátých letech žaludek ani socialistiètí projektanti, je teï prezentováno jako významný architektonický poèin. Balkóny na ulièní fasádì oživovaly a rozbíjely masu pìtipodlažního monobloku, podporované ještì architektonickými rámci na fasádì. Návrh nic takového nerespektuje, èistí bez jakékoliv vazby na okolí. Argument arch. Zelinky, že balkóny do ulice v minulosti nebyly, je opravdu pochybný – už na barokních palácích (Blücherùv, Sobkùv) jsou na fasádì balkóny, pøi procházce po Mírové, Lidické atd. jsou témìø na každém domì balkóny, lodžie a terasy. Balkóny na domì mìly své opodstatnìní, estetické i historické, jejich upozadìní do nádvoøí je nesmysl – podpoøený i názorem nájemníkù, kteøí se radìji dívají na opravené námìstí než na parkovištì ve dvoøe. Navržená fasáda bez èlenìní vytvoøí ve mìstì novou nepøíjemnou plochu bez jakékoliv vazby a kontextu. Jedná se o arogantní a nesmyslný návrh, který má v dìjinách mìsta obdobu snad jen v hotelu Koruna. Odkazy na Adolfa Loose a jeho obchodní dùm na Michelském námìstí ve Vídni je také trošku mimo mísu, protože právì pro Loose byl vždy dùležitý kontext, vazby a materiál, jeho kritika míøila pøedevším k nesmyslnému užití dekoru, místo èisté architektonické formy – zateplené domy na dolním námìstí rezignují na vše, jen tupì záøí svou plochou.
Parter je jedinou èástí, která je v projektu zpracována ve smysluplné podobì, ale i tam podle našich informací architekti ustupují investorovi v použitých materiálech. Místo kvalitních pøírodních materiálù se tak doèkáme keramických kachlù a plastu. Parter je to, co je z mìst nejvíce vidìt a dává mu tváø spoleènì s fasádami. Šetøení na materiálech se projevuje nutností èastìjších oprav a údržby, a tím i prodražením celé stavby.
Úpravy parteru však mají jednu velkou chybu na kráse. V ulici Mezi Trhy kvùli rampám ke každému vchodu, zasahujícím až do poloviny stávajícího chodníku, bude zrušen celý pruh zelenì vedle cesty a zùstane pouze øada stromù. Vytvoøením bezbariérových vstupù se pohyb nebude odehrávat v tìsné blízkosti domu, ale v tìsné blízkosti projíždìjících autobusù a trolejbusù, nehledì na to, že pohled do výlohy bude pro pøíštì už jen z naklonìné roviny.
Motivace architektù k takovémuto øešení je nám neznámá, jsou s ním však ztotožnìni jak vyplynulo z reakcí na veøejné prezentaci.
Vzhledem ke kvalitám Ateliéru 38 si disproporci mezi obvyklou produkcí a návrhem na zateplení nejsme schopni vysvìtlit jinak, než touhou realizovat nìco velkého v samotném centru domovského mìsta, navíc pøímo naproti oknùm svého ateliéru na Dolním námìstí. Ze svého ocenìného návrhu vypustili pod tlakem investora klíèové prvky a ustoupili i v navrhovaných materiálech, jež jsou v rámci architektonického vyznìní vždy klíèové.
Pøedstavu o tom, jak asi jednání architektù s pøedstaviteli mìsta probíhá, jsme si mohli udìlat na samém konci veøejné prezentace, kdy vystoupil námìstek Mališ se závìreènou øeèí, v níž zdùraznil dùležitost pøipomínek nájemníkù s tím, že projekt projde ještì dalšími úpravami, protože jej v prùbìhu prezentace napadlo nìkolik jiných vìcí.
Škoda pro Ateliér 38 a dvakrát škoda pro mìsto Opavu.