Vodárna s kotelnou na východním nádraží v Opavì - unikátní památka z roku 1892 s jedineèným typem vnitøního technického vybavení zatím stále chátrá. Pøi pohledu z nádražního perónu mùžeme nahlédnout do jejích útrob odhaleným krovem. Pøesto, že bylo nádraží v nedávné dobì postupnì rekonstruováno, obnova se této stavbì zcela vyhnula. Nebyly realizovány ani základní údržbové práce, které by zajistily støešní konstrukci natolik, aby do objektu nezatékalo. Je v poøádku tento laxní pøístup vlastníka i úøedních orgánù, které by mohly ovlivnit další osud památky?
Vlastník se vìdomì dopouští porušování zákona è. 20/1987 Sb. o státní památkové péèi, ve znìní pozdìjších pøedpisù. S ohledem na tuto skuteènost jsme se proto obrátili na orgán státní správy, Magistrát mìsta Opavy, Odbor hlavního architekta a ÚP, oddìlení památkové péèe, s žádostí o neprodlené zahájení krokù smìøujících k zajištìní stavby, zabránìní dalších škod a postupné rehabilitaci. Dne 25.8. 2008 jsme podali podnìt k zahájení øízení o naøízení opatøení vlastníku kulturní památky, kterým jsou Èeské dráhy a.s. Protože na náš podnìt magistrát nereagoval, upozornili jsme dopisem ze dne 16.10. 2008 tentokrát odbornou organizaci státní památkové péèe, Národní památkový ústav v Ostravì (NPÚ), na havarijní stav objektu. NPÚ reagoval svým vyjádøením ze dne 21.10. 2009 následovnì, cituji: V reakci na váš dopis ze dne 16.10. 2008 vám sdìlujeme, že dne 2.10. 2008 probìhlo v žst. Opava východ místní šetøení za úèasti zástupcù Magistrátu mìsta Opavy, ÈD, a.s., a Národního památkového ústavu, územního odborného pracovištì v Ostravì (NPÚ). Byla provedena prohlídka interiéru i exteriéru objektu, po jejímž skonèení byl zhodnocen její aktuální stav. Objekt vodárny s kotelnou není delší dobu využíván. Støecha je bez krytiny, do souèasnosti se zachovaly pouze èásti døevìného krovu. Do objektu silnì zatéká. Betonová korunní øímsa na jihovýchodním prùèelí je èásteènì destruována. Vápenná omítka je silnì zvìtralá, místy oprýskaná. V 1. NP jsou okenní otvory zaslepeny výplní z cihelného zdiva. Okna v nejvyšším podlaží zcela postrádají okenní výplnì. Z technologického vybavení se dochovala jedna nýtovaná a dvì svaøované ocelové nádrže na vodu, v pøileh lé kotelnì je dosud umístìno torzo lokomotivního kotle.Bylo dohodnuto, že vlastník objektu (ÈD, a.s.) nechá v nejkratším možném termínu zpracovat odborný stavebnì technický posudek objektu, jehož souèástí bude podrobný popis stávajícího stavu stavby. Po pøedložení odborného posudku zástupcùm Magistrátu mìsta Opavy a NPÚ, bude upøesnìn další postup záchranných prací. Dne 1.12. 2008 jsme dostali koneènì také odpovìï od Magistrátu mìsta Opavy, Odboru hlavního architekta a ÚP, oddìlení památkové péèe, ve kterém se píše o provedeném místním šetøení a sdìlení je ukonèeno následovnì, cituji:Magistrát mìsta Opavy, odbor hlavního architekta a územního plánu, oddìlení památkové péèe, obdržel dne 11.11. 2008 e-mail Ing. Lukáše Bobka, zástupce ÈD, a.s. RSM Olomouc, ve kterém je uvedeno, že v souèasné dobì probíhá jednání o uvažovaném prodeji objektu a souèasnì byl objekt zaøazen do plánu investic Èeských drah a.s. pro rok 2009 v pøípadì, že se prodej neuskuteèní. S otázkou ke zodpovìzení aktuálního stavu jsme nyní oslovili oddìlení technických památek NPÚ v Ostravì. Dozvìdìli jsme se, že slibovaný posudek vypracován nebyl a navíc ani od konce loòského roku nedošlo k žádným nápravným krokùm. Naopak - vodárna byla v nedávné dobì zaøazena do seznamu nejohroženìjších památek naší republiky. Co skuteènì se stavbou zamýšlí její vlastník? Jak budou úøední orgány dále postupovat? Co èeká vodárnu nyní? Mùžeme doufat, že se doèká brzy obojího - prodeje i obnovy (?).