Lokalita : roh ulic Krnovská a Kasárenská
Objekt : Matka
Autor: Vincenc Havel
Datace: 1969
Materiál: pískovec
Rejstíkové íslo kulturní památky : nezapsáno
Datum vloení : 19. 7. 2008
Socha Matky, skulptura vytesaná z jednoho kusu pískovce, kterou meme vidt na travnaté ploše na rohu ulic Krnovské a Kasárenské, je jedním z píklad toho typu umleckého díla, u kterého platí písloví: „sto lidí, sto pohled.“ Zeptáme-li se kolemjdoucích, jak na n dílo psobí, dozvíme se, e zatímco jednm se socha líbí, protoe je poznat, co pedstavuje, jiným se nelíbí proto, e vypadá jako „okoládová figurka.“ Nkdo vyzdvihuje kompoziní ešení, nkdo další kritizuje socialisticky podbarvené téma. Socha je dobrá, protoe nemá ostré hrany, socha je špatná, protoe nemá oblieje. Podobn by se dalo pokraovat. V takových pípadech nezbývá, ne si udlat vlastní úsudek. K tomu me pispt i nkolik základních informací. Socha zobrazuje stojící enský akt s díttem v náruí. Druhé dít je spodobnno sedící u nohou matky. V náruí drí malou panenku. Znan stylizovaná kompozice námtu, který je pesto stále zeteln itelný, nám dává monost vnímat dílo také jiným zpsobem. Meme pozorovat abstrahovanou hru oblých tvar, vyboulenin a kulovitých zakivení hmoty kamene a plynule klouzat pohledem po liniích a kivkách, ani bychom se zabývali námtem. Autorem je socha Vincenc Havel, který sochu vytvoil v roce 1969, pvodn jako souást fontány ped mateskou školou na Krnovské ulici. Na souasné místo byla penesena a v devadesátých letech dvacátého století. Vincenc Havel, narozený 5. 4. 1906 ve Ktinách, se do Opavy dostal v roce 1929, v souvislosti se studiem vojenské dstojnické školy. Za sebou u ml vyuení sochaem a malíem u svého otce a studium VŠUP u prof. J. Maatky a K. Štipla. Za 2. sv. války il v Brn. Poté se do Opavy vrátil a v Hradci nad Moravicí il a do své smrti dne 23. 2. 1992. Tvoil jak komorní díla, vytvoil nkolik set portrétních byst, plaket, pamtních desek, tak i monumentální realizace, díky ním jej v Opav známe pedevším. Díla jako Pomník jedenaosmdesáti kylešovským obanm padlým v 1. sv. válce, reliéfy Práce v dolech a Práce v továrn na budov podniku Ostroj Opava na Tšínské ulici, zaniklý Pomník Klementa Gottwalda, fontána Znovuzrozená Opava v Sadech Svobody, ale i ada dalších si zaslouí samostatné pojednání. A to i pesto, ale moná i práv proto, e v souasné dob nad politicky objednávanou tvorbou Vincence Havla v duchu socialistického realizmu stojíme s uritými rozpaky.
(Tomáš Skalík: Matka. Region Opavsko 11. bezna 2008)
Výbr pramen a literatury:
- Irena Stanislavová: K dílu Vincence Havla. Vlastivdné listy XII, 1986, . 1, s. 27–30.
- Jaroslav Svoboda: Vincenc Havel, ena v sochaov díle z let 1930–1966. Opava 1967.
- Irena Stanislavová: Návštva v ateliéru V. H. Kulturní Morava, 1985, . 2, s. 11–12.