V úterý 20. záøí hostil spolek Za Opavu arch. Michala Poláše, který zcela zaplnìnému sálu pøedstavil své myšlenky týkající se otázek veøejného a privátního v architektuøe.
Svou pøednášku Michal Poláš zahájil problematikou využití historické budovy bývalého obchodního domu Breda a neúmìrným množstvím reklamních ploch vyskytujících se na fasádách domù. Zmínil rozšíøené zateplování budov, kdy je odstín fasádní barvy èasto tím jediným estetickým øešením stávající èi nové architektury … Pøi fotografickém exkurzu po souèasné opavské výstavbì se øešily rozdíly mezi pøedstavenými budovami, využití materiálù – tradièních a imitací, citace historických prvkù v souèasné architektuøe a další.
Zmínil pro mnohé zatím nepoznané „lovce“ nekvalitní architektury u nás:
https://www.facebook.com/Archwars?fref=ts
V druhé èásti pøednášky Michal Poláš reagoval na aktuální rozhodnutí mìsta vypovìdìt smlouvu s investorem a odstoupit od zámìru výstavby blokového obchodního centra za Slezankou. Nastínil zároveò, jak by se mìlo postupovat dál:
– zadání
- srovnání se souèasnými potøebami mìsta
- inspirace, jak to dìlají jinde
- vznik kvalitní architektonické soutìže
- všechny fáze komunikovat s veøejností.
Nedílnou souèástí pøednášky se specifickým tématem byla diskuse, která vznikla již na jejím poèátku. Pøítomní (tentokrát v zastoupení všech vìkových kategorií) živì diskutovali nejen o nabízených tématech, ale také dalších týkajících se mìsta Opavy, jako jsou napø. neúnosné reklamní plochy ve veøejném prostoru èi budova Slezanky a prostor za ní.
http://www.michalpolas.cz/