Za Opavu, z.s. - Ovocn 43, 746 01 Opava
. tu: 226684142/0300 / IO: 270 53 644 / tel: 777 187 823 / kontakt@zaopavu.cz

O ns Kontakty Podpote ns Chcete se stt lenem o. s. Za Opavu? E-shop sdruen Sdruen na Facebooku
 



Odborn lnek

 
o.s. Za Opavu - Historie krajiny Opavska - 13. 06. 2012 - 2279 peten  

Po stopách obnovy drobných sakrálních staveb

Monika Vokálová, Radim Loko

Anotace

Píspvek reaguje na sílící zájem o drobnou sakrální architekturu a její obnovu. Zamuje se na motivace aktér k obnov a analyzuje percepce staveb v regionálních publikacích. Získaná data jsou nahlíená v kontextu pamti krajiny a funkcí, je stavby v krajin plní.










Úvod

Drobné sakrální stavby (kapliky, Boí muka a kíe) patí mezi tradiní elementy eské a moravské krajiny. Spolu s dalšími krajinnými prvky (meze, aleje, rozptýlená zele atd.) vytváí charakteristický krajinný ráz, v národním symbolickém pojetí krajiny mají neochvjnou pozici – tém nesmjí chybt na obrazech i fotografiích zachycujících eský a moravský venkov.

Po období likvidace a potlaování pée o tyto památky dochází v posledních letech k nebývalému zvýšení zájmu – jedinci, oblastní spolky, nadace i památkái poizují jejich soupisy, budují nové stavby a staré zchátralé obnovují. Téma se dostává do kontextu cestovního ruchu, environmentalismu, krajinné architektury, úvah o identit, hledá se pam objekt v podob píbh, které se ke stavbám váou, patrné jsou i úvahy v rovin pamti krajiny samotné. Zájem projevují i novinái a kniní vydavatelství.

Tyto aktivity otevírají celou adu otázek: Jaké dvody stojí v pozadí pée o drobné sakrální památky? Pro zájem pichází zrovna v tuto dobu a pro vbec pichází? Jsou lidé, kteí stavby obnovují, praktikující kesané? Nebo jde o jedince, kteí ve svém vnímání krajiny zahlédli i drobnou sakrální architekturu? Jde snad o dsledek porevoluního hladu po transcendentnu, snahy o znovuobjevení „koen“, nostalgii, nebo „jen“ vycítní nových trend turistického ruchu i vyuití monosti finanních grant?

Je také otázkou, zda a jak souvisí jejich aktivity s funkcemi drobných sakrálních staveb, a u jde o ty primární – kultovn náboenská, hraniní, memorální, pop. nástroj v trestním právu (smírí kíe) nebo sekundární – informaní (jako indikátor ekonomické síly obcí), environmentální (ve spojení s doprovodnými stromy tvoí asto ostrvky pírody v polní krajin) a modern estetická (Nusek, Svoboda 2001).

V následujícím textu se pokusíme nalézt odpovdi na pedešlé otázky – zamíme se proto na konkrétní aktivity zizování a obnovy drobných sakrálních památek, pedevším na motivace aktér, dále je budeme nahlíet v kontextu pístup památkové pée a pamti krajiny.

Co sdlují regionální publikace

Pokusme se nejprve zodpovdt výše uvedené otázky na základ analýzy regionálních publikací zamených na drobnou sakrální architekturu, jich byla od konce 90. let minulého století[1] vydaná celá ada.

Vtšina z tchto publikací se funkcím, typologii a historickým významm drobné sakrální architektury i samotnému „ospravedlnní“, pro jsou stavby hodny pozornosti a pípadn i obnovy, vnuje pouze v úvodu. Vlastní ást textu se po vzoru tradiního „inventárního“ pístupu památkové pée vnuje soupisu staveb v daném regionu, který asto zahrnuje popis objektu, jeho lokalizaci, zobrazení a pípadn historii (Fišar 1999, Novák, Lacková 1999, Bazal 2006, Procházka 2005, Skalický 2005), širšími historickými souvislostmi a interpretacemi významu staveb se zabývají jen zídkakdy (Hladký 2006, Drápala 2004). Nkteré další publikace zahrnují drobné sakrální objekty do tématu sakrálních staveb obecn pojatých, tzn. vetn kostel a vtších kaplí (Schindler 2002).

Vtšina publikací zohleduje význam staveb v krajin zejména jako krajinotvorných prvk a atribut patících k eskému a moravskému venkovu – stavby tak podle autor: dotváejí kulturní krajinu našeho okolí a jsou svdky promn obrazu krajiny (Drápala 2004:6,8), jsou symboly dokazujícími, e krajina je ivá (Hladký 2006), jsou úzce a nezastupiteln spojeny s krajinou eského venkova (Procházka 2005:3), meme u nich obdivovat dovednost a jemnou citlivost, s ní jsou do krajiny zasazeny a nezbývá ne vyzvat „Putujte s nimi krajinou!“ (Skalický 2005:9), jsou jedním ze symbol, jimi je eská krajina protkaná: „Poteba symboliky... vytváí touhu po moudrosti a spoinutí v našem domov...“ (Bazal, 2006:7)

Role staveb v krajin spojená s úctou k odkazu pedk a jejich vliv na utváení pocitu domova jsou patrné i z dalších vyjádení, kde je drobná sakrální architektura oznaena za klí k odkrytí historie domova a lokálních osud (Drápala, 2004:8) a díky jejich dokumentaci neupadne v zapomnní duchovní ddictví pedk (Lacková, 1999:5). Otázku, pro o stavby peovat, autoi text vtšinou pímo nevznášejí, výjimkou je Fišar, který apeluje: „Chrame odkazy minulosti, aby si potomci váili naší práce a našich výtvor.“ (Fišar, 1999)

Z nkterých text, jak je uvedeno výše, je hodnota objekt patrná a to i pesto, e jejich autoi pímo nevypoítávají dvody obnovy. Tmito hodnotami jsou hlavn role drobné sakrální architektury jako krajinotvorného prvku, který odkrývá lokální píbhy a osudy a dotváí pocit domova. Souasnému lovku tak tyto památky mají být zejména místem k odpoinku a zastavení, pípadn modlitby a vzpomínky na místní píbh, který se ke stavb váe.

Dvody obnovy

Patrn nejúplnjší osvtlení motivací k obnov drobné sakrální architektury mohou pinést výpovdi tch, kteí se na obnov staveb aktivn podílejí. Tyto výpovdi jsme získali v rámci kvalitativního výzkumu, kdy jsme do výzkumného vzorku zaadili sedm respondent rzných sociologických charakteristik, kteí obnovují nebo staví drobnou sakrální architekturu – dv studentky výtvarných škol, dva zemdlce, laického nadšeného zájemce o historii, starostu obce, která na obnovu erpala finanní dotace, a pedsedu obanského sdruení, je obnovilo ji více ne sto staveb.

O tém všech respondentech lze íct, e jsou aktivní ve svých komunitách i v jiných oblastech ne je obnova drobné sakrální architektury. Zemdlec František se výsadbami strom a zizováním protierozních opatení zaslouil o významné zvýšení podílu stabilních prvk v rozorané hanácké krajin, jiný zemdlec Ludvík plánuje vytvoení „muzea historických zemdlských stroj“, laický historik Jaroslav se zajímá o vývoj cestní sít a historii obce, drobné sakrální stavby ve svém okolí peliv dokumentuje a zapisuje. Precizní mapování je inností i pedsedy obanského sdruení Miroslava a zájem o historii obce je vlastní rovn starostovi Josefovi. Výtvarnice Olga vnímá i jiné pomníky ne jen ty se sakrálním motivem, o pomnících svého msta vytvoila filmový dokument.

Je typické, e všichni respondenti obnovují „svoji“ stavbu v krajin svého domova nebo dtství (vyjma výtvarnice Pavly, která jako jediná neopravovala, ale vytvoila nový objekt, je do pro ni ité krajiny nezasazuje). Dlouhodobé povdomí o stavb a její reflexe odkazují na ukotvenost staveb v image prostedí – tedy zasazení do všeobecné mentální pedstavy o ásti fyzického svta, kterou si kadý buduje a dotváí bezprostedními reakcemi, vzpomínkami a zkušenostmi (Lynch 2004:129). S tímto souvisí i astý náhled na stavby jako na „ddictví pedk“. Nkteí dotázání pi reflexi staveb vnímají „koeny“ nebo „nco“, co jim je pedáváno pedchozími generacemi. Tím, e toto ddictví obnovují, proívají i generaní kontinuitu: „[...] vracíš se k nemu, co tu budovali ty generace a ty se piazuješ k té linii...“ (Olga) Josef, Jaroslav a Miroslav nahlíejí na stavby jako na památku, jiní dotázaní, zejména praktikující kesané (Olga a Pavla), objekty vnímají zejména v náboenské rovin. Zejména pro tyto hodnoty respondenti stavby obnovovali. Jediný, kdo svoje pohnutky k obnov nijak neosvtluje, je zemdlec Ludvík. Oprava drobné sakrální architektury je pro nj a místní komunitu naprosto samozejmá.

Pam krajiny

V souvislosti s obnovu drobné sakrální architektury je asto skloován výraz „pam krajiny“. Také pod zorným úhlem tohoto konceptu lze aktivity respondent nahlíet. Nkteí z nich chápou pam krajiny v souvislosti se stavbami dokonce v obou významových rovinách. Stavba me být vnímána jednak jako hmotné oznaení místa, ke kterému se váe vzpomínka na událost, je mla pro komunitu konkrétní význam (zpravidla vrada i jiná tragická událost), ale i ve smyslu indikátoru historických krajinných struktur. Nkteí respondenti tedy pátrají po povstech a píbzích, které se ke stavb váí. Olga a Miroslav však také uvaují nad tím, pro je kíek nebo kaplika mnohdy „ostrvkem“ v rozorané krajin, a docházejí k závru, e okolo stavby díve asi v minulosti vedla cesta. Z rozmístní drobné sakrální architektury tedy meme asto usuzovat na minulé podoby krajiny. Z tohoto pohledu stavby pedstavují „objektivní“ pam, která je do krajiny vtlena. Oproti sociáln tradované pamti v podob píbh a povstí, v pípad „vtlené pamti“ me íst z krajiny i pouený laik, ani by krajinu blíe znal.

Ve vztahu ke krajin zaaly plnit dv stavby, obnovené respondenty, environmentální funkci, a to práv v dsledku svých oprav. K jedné kaplice, kterou nejdíve opravil Miroslav se svým obanským sdruení, obnovila obec zaniklou cestu a okolo ní vysadila stromy. Podobn i František vysadil k obnovenému kíi dv lípy. Tyto na první pohled banální „environmentální aktivity“ mohou pedstavovat v kontextu rozorané eské a moravské krajiny lokální posílení ekologické stability. Obnova drobné sakrální architektury, jakoto výchozí aktivity, která dále podncuje výsadbu zelen, me tedy být slibným základem pro následné ekologicky píznivé zmny v krajin.

Na druhou stranu je nutné podotknout, e respondenti tuto rovinu svých aktivit nevnímají. Nap. pro Miroslava byla obnova cesty dalším potvrzením, pro je nutné obnovovat i „zapadlé stavby“, které mohou díky obnov znovu „oít“ - tedy mohou být znovu navštvovány. Neuvauje nad píznivými dopady na biodiverzitu nebo erozi. Environmentální funkce obnovy drobné sakrální architektury ve smyslu výsadby zelen tedy vzniká nezamyšlen, jako vedlejší produkt obnovy staveb.

Vztah ke krajin

Environmentální funkci meme vnímat nejen ve smyslu výše vymezené ekologické funkce, ale také v rovin vztahu ke krajin. Ovlivnila njak obnova drobné sakrální architektury vztah respondent ke krajin? U tech respondent jsme rozpoznali vztah ke krajin ve smyslu nelhostejnosti, zájmu a reflexe krajiny. Jak bylo naznaeno výše, nkteré z nich pivedly úvahy nad historií drobných sakrálních staveb i k úvahám nad krajinnými prvky a jejich vývojem. Olga a Miroslav si drobné architektury všimli na svých toulkách krajinou. Stavby se staly cílem jejich vycházek a nyní jsou to ony, kdo je zpt do krajiny pivádí.

„Lásku ke krajin“ v pojetí Librové (1988:16-17) – jako ochotu neho se pro krajinu zíci, pípadn v prospch krajiny jednat – jsme rozpoznali pouze u Františka v souvislosti s ji popsanými aktivitami (výsadba zelen, zatravování, zizování protierozních pás). Tato opatení pedstavovala pro Františka spíše pekáku a byla v rozporu s produkn zamenými vzorci chování a postoji, je jsou pro zemdlce typická. František však vnímal pínos svých opatení v ekologické a estetické rovin.

O ádném z respondent se ovšem nedá tvrdit, e by se jeho pípadný vztah i „láska“ ke krajin vytvoila na základ pée o drobné sakrální stavby, jejich vztah ke krajin zde byl ji ped tmito innostmi. Obnova staveb pimla nkteré respondenty pemýšlet o krajin v nových souvislostech a pravdpodobn i prohloubila jejich percepci krajiny. Miroslavovi se obraz krajiny stal díky stavbám „itelnjší a prokreslenjší“ (Klva, Musil, 2003:18). „[…] kdy vidím v krajin dva stromy, mám na osmdesát procent jisto, e tam nco stojí...“ (Miroslav)

Konzervovat, restaurovat a tvoit

Samotná obnova a oprava  probíhala v ad pípad svépomocn, nkdy prostednictvím kvalifikovaných restaurátor a emeslník. Miroslav, Josef a Jaroslav se snaili o co nejvtší vrnost „pvodnímu“ vzhledu staveb. Jejich pístup se tedy blíí restaurátorskému památkáskému pístupu. Naopak konzervaní pístup, který vnímá stavbu jako objekt reagující na zmny prostedí a plynutí asu a poaduje tedy zakonzervování architektury v podob, v jaké se dochovala, jsme u ádného z respondent neidentifikovali.

Na nkterých stavbách se objevují i moderní prvky, asto moderní obrazy. Takové prvky v samotné architektue staveb komponovala pi oprav pouze výtvarnice Olga. Pavla vytvoila tvarov i materiálov zcela nový objekt, je pravdpodobn nemá obdoby. Domníváme se, e pouívání moderních prvk pi obnov staveb i instalace objekt aktuální nehistorizující podoby mohou být pínosné také z toho dvodu, e díky nim se památka a její okolí mohou znovu stát prostorem, do nho se obnovitel i tvrce stavby rozhodl transponovat svou kreativitu.

Podobn i úvahy nad pístupy památkové pée k obnov nemusejí být zbytené ani v pípad, e opravované stavby nejsou formáln prohlášeny za památky. Snahy opravit stavbu do jejího domnlého pvodního vzhledu kvalifikovanými restaurátory me zcela popít tradici svépomocných nedokonalých obnov staveb místními obyvateli. Tato „nedokonalost“ mnohdy dotváí typickou malebnost drobné sakrální architektury a navíc odkazuje na zájem a „vlastnoruní“ aktivitu místních, a tím i „opravdové ití“ stavby. Je tedy otázkou, zda cílem pi zacházení s drobnou sakrální architekturou má být stavba „o sob a pro sebe“, anebo stavba jako odraz místní komunity.

Tento text vznikl díky podpoe Národního programu výzkumu II, projektu "Ochrana krajinného rázu jako podstatného rysu eské kulturní krajiny“ (2B06126).

 

Literatura

BAZAL, K. Kapliky a drobné sakrální stavby Sedlanska. 1. vyd. Sedlany: Mstská knihovna Sedlany, 2006. 77 s. ISBN  80-239-6813-0

DRÁPALA, D. a kol. Píbhy staletími vyprávné. Drobné sakrální památky na Ronovsku. 1. vyd. Ronov pod Radhoštm: Msto Ronov pod Radhoštm. 2004. 95 s. ISBN 80-239-2966-6

FIŠAR, M. Boí muka a kíky v Hodkovicích nad Mohelkou a okolí. 1. vyd. Hodkovice nad Mohelkou : Sdruení rodák a pátel Hodkovic n. M., 1999.

HLADKÝ, J. Kapliky, Boí muka, výklenkové kapliky a zvoniky na Milevsku a Písecku. 1.vyd. Milevsko: Msto Milevsko, 2007.137 s.

KLVA, P. – MUSIL, L. O pamti kí, Boích muk a kapliek. Veronica, 2003, ro. 17, . 5, s. 17 – 20

LACKOVÁ, L. Kaple, Boí muky a pamtní kíe Boskovicka. 1. vyd. Boskovice: Gymnázium Boskovice. 1999. 73 s.

LIBROVÁ, H. Láska ke krajin? 1.vyd. Brno: Blok. 1988. 165 s.

LYNCH, K. Obraz msta. 1. vyd. Praha: Polygon. 2004. 202 s. ISBN 80-7273-094-0

NUSEK, J. – SVOBODA, J., et al. Píbh kapliek: drobné sakrální objekty na Podblanicku. 1.vyd. Vlašim: SOP Vlašim, 2001. 132 s. ISBN 80-86327-16-7

PROCHÁZKA, Z. Kaple a kapliky na Domalicku a Horšovskotýnsku. 1.vyd. Domalice: Nakladatelství eského lesa. 2005. 79 s. ISBN 80-86125-69-6

SKALICKÝ, K. Kaple, kapliky a boí muka Pootaví: prvodce po drobných sakrálních stavbách dolního Pootaví. 1.vyd. Písek: Nakladatelství Praam. 2005. 50 s. ISBN 80-86616-13-4

VYŠOHLÍD, Z. – PROCHÁZKA, Z. ím oívá krajina: osudy 129 kostel na Domalicku a Tachovsku 1990-2002. 2.vyd. Domalice: Nakladatelství eského lesa, 2003. 243 s. ISBN 80-86125-34-3



 

Není bez zajímavosti, e všechny uvedené regionální publikace byly vydány po roce 1998.

[Akt. znmka: 0 / Poet hlas: 0] 1 2 3 4 5

Zpt ... | Komente: 17 | Pidat koment |  Informan e-mail  Vytisknout lnek
 
Akce v Mati�n�m dom�  
Projekty
N�v�t�vnost

Za�ti�ujeme:

Escort Antalya Escort Aksu Escort Alanya Escort Demre Escort Döşemealtı Escort Elmalı Escort Finike Escort Gazipaşa Escort Gündoğmuş Escort İbradı Escort Kaş Escort Kemer Escort Kepez Escort Konyaaltı Escort Kumluca Escort Manavgat Escort Muratpaşa Escort Serik Escort adana escort çukurova escort seyhan escort yüreğir escort adıyaman escort besni escort gölbaşı escort kahta escort afyon escort bolvadin escort dinar escort sandıklı escort aksaray escort eskil escort gülağaç escort ortaköy escort amasya escort merzıfon escort suluova escort taşova escort Ankara Escort Ankara Escort Keçiören Escort Yenimahalle Escort Antalya Escort Alanya Escort Kepez Escort Muratpaşa Escort Ardahan Escort Çıldır Escort Göle Escort Hanak Escort Artvin Escort Arhavi Escort Borçka Escort Hopa Escort Aydın Escort Efeler Escort Nazilli Escort Söke Escort Balıkesir Escort Altıeylül Escort Edremit Escort Karesi Escort Bartın Escort Amasra Escort Kurucaşile Escort Ulus Escort Bayburt Escort Aydıntepe Escort Demirözü Escort Bilecik Escort Bozüyük Escort Osmaneli Escort Söğüt Escort Bolu Escort Gerede Escort Göynük Escort Mudurnu Escort Bursa Escort Nilüfer Escort Osmangazi Escort Yıldırım Escort Çanakkale Escort Biga Escort Çan Escort Gelibolu Escort Çankırı Escort Çerkeş Escort Ilgaz Escort Şabanözü Escort Çorum Escort Alaca Escort Osmancık Escort Sungurlu Escort Diyarbakır Escort Bağlar Escort Kayapınar Escort Yenişehir Escort Düzce Escort Akçakoca Escort Gölyaka Escort Kaynaşlı Escort Edirne Escort İpsala Escort Keşan Escort Uzunköprü Escort Erzincan Escort Refahiye Escort Tercan Escort Üzümlü Escort Erzurum Escort Aziziye Escort Palandöken Escort Yakutiye Escort Eskişehir Escort Odunpazarı Escort Sivrihisar Escort Tepebaşı Escort Gaziantep Escort Nizip Escort Sahinbey Escort Şehitkamil Escort Giresun Escort Bulancak Escort Espiye Escort Tirebolu Escort Gümüşhane Escort Kelkit Escort Kürtün Escort Şiran Escort Hatay Escort Antakya Escort Defne Escort İskenderun Escort Isparta Escort Eğirdir Escort Şarkikaraağaç Escort Yalvaç Escort İstanbul Escort Bağcılar Escort Esenyurt Escort Küçükçekmece Escort İzmir Escort Bornova Escort Buca Escort Kahramanmaraş Escort Dulkadiroğlu Escort Elbistan Escort Onikişubat Escort Karabük Escort Eskipazar Escort Safranbolu Escort Yenice Escort Karaman Escort Ayrancı Escort Ermenek Escort Sarıveliler Escort Kars Escort Kağızman Escort Sarıkamış Escort Selim Escort Kastamonu Escort Cide Escort Taşköprü Escort Tosya Escort Kayseri Escort Kocasinan Escort Melikgazi Escort Talas Escort Kilis Escort Elbeyli Escort Musabeyli Escort Polateli Escort Kırıkkale Escort Delice Escort Keskin Escort Yahşihan Escort Kırklareli Escort Babaeski Escort Lüleburgaz Escort Vize Escort Kırşehir Escort Çiçekdağı Escort Kaman Escort Mucur Escort Kocaeli Escort Darıca Escort Gebze Escort İzmit Escort Konya Escort Karatay Escort Meram Escort Selçuklu Escort Kütahya Escort Gediz Escort Simav Escort Tavşanlı Escort Malatya Escort Battalgazi Escort Doğanşehir Escort Yeşilyurt Escort Manisa Escort Akhisar Escort Turgutlu Escort Yunusemre Escort Mardin Escort Artuklu Escort Kızıltepe Escort Midyat Escort Mersin Escort Tarsus Escort Toroslar Escort Yenişehir Escort Muğla Escort Bodrum Escort Fethiye Escort Milas Escort Nevşehir Escort Avanos Escort Gülşehir Escort Ürgüp Escort Niğde Escort Bor Escort Çiftlik Escort Ulukışla Escort Ordu Escort Altınordu Escort Fatsa Escort Ünye Escort Osmaiye Escort Bahçe Escort Düziçi Escort Kadirli Escort Rize Escort Ardeşen Escort Çayeli Escort Pazar Escort Sakarya Escort Adapazarı Escort Akyazı Escort Serdivan Escort Samsun Escort Atakum Escort Bafra Escort İlkadım Escort Sinop Escort Ayancık Escort Boyabat Escort Gerze Escort Sivas Escort Şarkışla Escort Suşehri Escort Yıldızeli Escort Tekirdağ Escort Çerkezköy Escort Süleymanpaşa Escort Çorlu Escort Tokat Escort Erbaa Escort Niksar Escort Turhal Escort Trabzon Escort Akçaabat Escort Araklı Escort Ortahisar Escort Uşak Escort Banaz Escort Banaz Escort Sivaslı Escort Van Escort Erçiş Escort İpekyolu Escort Tuşba Escort Yalova Escort Altınova Escort Çiftlikköy Escort Çınarcık Escort Yozgat Escort Akdağmadeni Escort Sorgun Escort Yerköy Escort Zonguldak Escort Çaycuma Escort Devrek Escort Ereğli Escort Gold Escort Hatun
 

Tento web site byl vytvoen prostednictvm phpRS - redaknho systmu.

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server