Lokalita : ul. Hany Kvapilové, p. 1540 p. Objekt : Sousoší Rodina Autor: neznámý, architekt budovy Jaroslav Stockar–Bernkopf Datace: 1924-1928 Materiál: kámen Rejstíkové íslo kulturní památky : nezapsáno Datum vloení : 11. 7. 2008
obr 1: detail - aktuální stav bezen 2008
Sochaská produkce se neuplatuje pouze v parcích, na námstích i kdekoliv jinde v oteveném prostou. Tradin nachází sochaská tvorba své uplatnní také pedevším ve spojení s architekturou. Porozhlédneme-li se po fasádách staveb, zjistíme, e prakticky veškerá starší zástavba, od první poloviny dvacátého století zpt do minulosti, je ozdobena sochami nebo alespo njakým plastickým dekorem. Tympanony hlavních prelí pati k oblíbeným ástem budov, kde se meme se sochaskou výzdobou architektury setkat. Je tomu tak i v pípad opavské polikliniky na ulici Hany Kvapilové. Stavba byla postavena v letech 1924-1928 jako Okresní nemocenská pokladna, podle návrhu architekta Jaroslava Stockar-Bernkopfa. Architekt narozený 8. kvtna 1890 v Doloplazích na Morav, studoval na Vysoké škole technické v Praze, projektoval okolo 150 staveb, z nich vtšina byla také postavena. Mezi jeho nejvýznamjší práce meme zaadit celkový návrh lázní Rajecké Teplice na Slovensku, bánské editelství Báské a hutní spolenosti v Moravské Ostrav, Sociální dm v Mor. Ostrav, státní reálné gymnasium ve Zvolenu, finanní úad v Uh. Hradišti, okresní úad v Perov, všeobecnou nemocnici v Hradišti nebo nap. stavbu opavské Nemocenské pokladny, za její návrh mu byla odbornou juri udlena roku 1924 první cena. Architektura istých forem 30. let 20. století je v tympanonu doplnna kamenným sousoším rodiny. Dít stojí mezi svými rodii, po levé stran kleí matka, která dít pidruje za pedloktí, po pravé stran otec, kterého se dít pidruje pravou rukou. Velkou neznámou pro nás zstává autorství tohoto sousoší. Akoliv od vzniku díla ubhlo více ne osm desetiletí, bn dostupná literatura, kde meme zmínky o stavb nebo jejím architektovi nalézt, se dosud o sousoší nezmínila. Odhalení tohoto tajemství tedy stále eká na svého objevitele, kterému ovšem nezbude, ne se ponoit do archivních pramen. Podobná situace, kdy základní informace o stavbách známe, ale podrobnosti o jednotlivých aktérech se nám ji ztrácejí je ovšem bná a jist se s ní ješt v našem sochaském pátrání nejednou setkáme.
(Tomáš Skalík: Rodina v tympanonu polikliniky. Region Opavsko 4. února 2008)
Výbr pramen a literatury:
Josef Gebauer – Pavel Šrámek: Námstí a ulice msta Opavy (historický místopis). Opava 1990, s. 188.
Karel Kua: Opava. In: Msta a msteka v echách na Morav a ve Slezsku IV. Praha 2000, s. 697.
Marie Schenková: Památky Opavy. In: Opava a Slezské muzeum. Slezské muzeum v Opav 1987, s. 58.
Marie Schenková: Památky a výtvarné umní v západní ásti eského Slezska. In: Kolektiv autor: Slezsko. Matice slezská v Opav 1992, s. 124.
Pavel Šopák: E. W. Braun v Opav. Magisterská práce, Filozofická fakulta Univerzity Palackého, Olomouc 1998.
Vladimír Šlapeta – Jindich Vybíral – Pavel Zatloukal: Opavská architektura let 1850 – 1950. Umní XXXIV, 1986, . 3, s. 234.
Prokop Toman (Ed.): Nový slovník eskoslovenských výtvarných umlc. Výtvarné centrum Schagal, Ostrava 1993, s. 489.
Jindich Vybíral: Opavská architektura v letech 1918–1929. In: asopis Slezského muzea B–35(2), 1986, s. 175.
Jindich Vybíral: Za historií a památkami msta Opavy. Opava 1984, s. 20.