Za Opavu, z.s. - Ovocn 43, 746 01 Opava
. tu: 226684142/0300 / IO: 270 53 644 / tel: 777 187 823 / kontakt@zaopavu.cz

O ns Kontakty Podpote ns Chcete se stt lenem o. s. Za Opavu? E-shop sdruen Sdruen na Facebooku
 



Star Tchanovice - Poutn kaple 14 svatch pomocnk vnouzi

 
o.s. Vlasteneck poutnk - Petr Zahna - Historie krajiny Opavska - 19. 02. 2010 - 6007 peten  

Na kopci Nikelsberg[1], prudce se zvedajícím nad ekou Moravicí, západn od Záluného, stojí ji nkolik století stará kamenná kaple. Její zasvcení trnácti svatým pomocníkm v nouzi je v širokém okolí pomrn neobvyklé[2]. Kdy byla na tomto míst kaple poprvé postavena, nevíme. S nejvtší pravdpodobností to bylo nkdy v první polovin 17. století, v dob ticetileté války nebo moná u ped ní. V ústním podání pvodních obyvatel Nových Tchanovic se tradovalo, e zde stála ji kolem roku 1600 a e ji tehdy k ní chodila procesí. Pravdpodobnjší však je, e se zdejší poutní tradice rozvinula v období útrap, bídy a rozvratu na konci ticetileté války, kdy byl zdejší kraj obsazen švédskými vojsky. Na Müllerov map Moravy z roku 1716, stejn jako na Vielandov map Opavského kníectví z roku 1736 ji nenajdeme. Neznamená to však nutn, e na poátku 18. století kaple neexistovala. Ob mapy mají pomrn malé mítko[3] a drobné objekty nepostihují. Zato na map prvního rakouského vojenského mapování z doby po roce 1764 je ji kaple jasn zakreslena. Stejn jako na dalších historických mapách z pozdjších let.

Z map prvního i pozdjšího druhého rakouského vojenského mapování (z doby po roce 1836), ale pedevším ze starší  Vielandovy mapy, meme vyíst ješt další, velmi dleitou skutenost.  Kaple se nacházela u jedné ze dvou nejdleitjších komunikaních spojnic, protínajících severojiním smrem Opavské kníectví.  Stála na vrcholu prudkého stoupání od eky Moravice, v míst, kde stará zemská cesta, spojující Slezsko s Moravou, vedoucí z Opavy pes Mel, Staré Tchanovice a Budišov dále do Olomouce, pekonává svj nejobtínjší úsek. O astém vyuívání a dleitosti této, ve své dob nejkratší a nejfrekventovanjší spojnice Opavy s Olomoucí, svdí také velké mnoství záštit, jimi je cesta lemována. Ve srovnání s dalšími cestami, vedoucími z Opavy rznými smry, jich kolem této cesty nalézáme nepomrn více. Jen ve 27 km dlouhém  úseku mezi Opavou a Budišovem jich meme mimo obce, v oteveném terénu, napoítat tém dvacet. 

 Záštitami nazýváme náboenské symboly rzného provedení, morovými sloupy na námstích mst poínaje pes kíe a sochy Panny Marie, sochy svatých Jan na mostech, obrazy a sošky svatých v prelích dom a po obrázky zavšené na stromech, kaple i nepatrné kapliky pi cestách, Boí muka a kíe v polích. Záštity byly tedy i drobné církevní objekty a stavby, obrazy, kíe nebo sochy v kaplikách situovaných zpravidla na rozcestích nebo na významných místech, jimi cesty vedly. Byly zárove záštitami cest i pocestných, mly za úkol je ochraovat. A to je i náš pípad. V prosebných, kíových dnech, ale v mnoha pípadech také pravideln 25. dubna na den sv. Marka, se chodívalo ke kaplím, na kiovatky, k Boím mukám, ke kaplikám do polí, k sochám svatých a ke kím v procesí v ele s knzem. 

A na tomto míst se opt vracíme k naší kapli 14 svatých pomocník v nouzi a k její poutní tradici. Poutní místa právnicky vzato jsou významná místa s církevním dekretem, na nich opakovan došlo k zázrakm. Ostatní místa jsou pak místy lidové zbonosti. A to je pípad této kaple. Po celé Evrop a také u nás se setkáváme s velmi hustou sítí takovýchto drobných poutních míst, kapliek, studánek s milostnými obrazy, dokonce jen s obrazy a kíi ve volné pírod. Nacházejí se na rzných místech. Na návrších i uprosted hlubokých les anebo v polích.  Jde o místa s potenciální moností dalšího projevu Boí milosti nebo zázraku, nebo z tradice je známo, e zde u nkdy v minulosti k takovému projevu došlo. Kadé, i to zdánliv zanedbatelné poutní místo, je místem milosti a Bh je milostí obdarovává. Zde tedy nedochází k mnoha opakovaným viditelným zázrakm jako napíklad v Lurdách. Ví se moná o jednom, dvou, nkolika. A nemusí to být zrovna zázraky, asto jde jen o projevy Boí milosti nebo pomoci. Svdí o tom zápisy ve farních kronikách a v djinách poutního místa.

V pamtech Novotchanovických, po 2. svtové válce vysídlených obyvatel, zpracovaných p. Herbertem Hanuschem, se meme doíst: „O prosebných dnech a procesích poutník jsou zprávy ji z doby ped ticetiletou válkou. V dobách všeobecné nouze, hladomor, pírodních katastrof a morových ran, kdy si lidé sami nedokázali pomoci, hledali poslední ochranu v rukou Boích. Prosili o ni a také se za Boí pomoc modlili a pimlouvali. Bylo to nejen ve svátení dny, kdy byly svceny velké církevní svátky, ale zejména to bylo ve dnech, kdy se konala prosebná procesí za úasti všech místních oban.  Za odvrácení bouek a pírodních pohrom tak byla ji nkdy od roku 1600, vdy na den svatého Jana a Pavla, tedy 26. ervna, kadoron konána prosebná procesí z kaple svatého Mikuláše (pedchdkyn kostela v Nových Tchanovicích) ke kapli 14 svatých pomocník v nouzi, stojící na starotchanovických pozemcích. Tchto procesí se vedle místních a starotchanovických, úastnili také obyvatelé Lublic, Kruberka, Svatoovic, ermné, Moravice a Radkova“.

A tak se k této kapli procesí pravideln ubírala a do konce 18. století. Pvodn devná kaple byla pozdji pestavna na kamennou a význam zdejšího lokálního poutního místa trvale zakoenil ve vdomí zdejších obyvatel. Všichni k ní putovali s úctou, nadjí a vírou. Ale nejen oni. Kaple stála pi významné zemské cest, na míst, kde se kadý, kdo po ní šel, rád zastavil. Bu proto, aby si po prudkém stoupání odpoinul, nebo aby se chvilku soustedil ped další poutí. A tak se tu zastavovali pocestní, formani, vezoucí zboí ze Slezska na Moravu nebo opaným smrem, lidé, kteí tudy chodili za obchodem, slubou nebo prací, ale i poutníci z procesí, jdoucích z okolních obcí do významných poutních míst. Do Staré Vody nebo do Hrabyn, Petrovic i Krnova. A nejen oni. V roce 1758 zde také procházeli napíklad i vojáci pruských vojsk ped bitvou u Guntramovic a Domašova. Kaple tu celou dobu stála a ekala na ty, je pjdou nebo pojedou kolem. ekala na n, oslovila je a vyzvala je k zastavení, modlitb i zamyšlení. Tomu rozumli všichni. Místní i ti, kdo byli z daleka a jen tudy putovali. Byla pro n výzvou k zamyšlení nad sebou, svým ivotem a svými skutky. A jen málo kdo z nich spchal tak, e se zde alespo na chvíli nezastavil, nepodkoval a nepomodlil se. Tak tomu bylo a do doby Josefínských reforem na konci 18. století. Kaple stála na Melském panství, které po zrušení jezuitského ádu, jemu do roku 1773 patilo, pipadlo Náboenskému fondu – tedy rakouskému státu. Císa Josef II. Svými reformami sledoval co nejvtší zefektivnní hospodáství. Vedle zrušení nevolnictví nechal v roce 1783 rozparcelovat na státních majetcích panské dvory a jejich pdu rozprodal rolníkm, o rok pozdji zmnil daový systém, dále zavedl povinnou školní docházku dtí ve vku od 6 do 12 let, náboenskou svobodu, budovy nechal oznait domovními ísly a provést první sítání lidu. Pozdji také zrušil robotu na všech státních majetcích a nahradil ji penními dávkami. Aby se lidé nezdrovali od práce, jedním ze svých patent také zakázal velké pouti a procesí, která do té doby asto i nkolik dn putovala k poutním místm. Povoleny byly jen malé, krátké, jednodenní pouti k blízkým místm a to jen o nedlích a svátcích. Tedy ve dnech, kdy se i tak nepracovalo. V té dob zaal význam poutních míst postupn upadat, mnohá z nich byla úedním naízením zrušena úpln[4].  Nejinak tomu bylo i u zdejší kaple. Její význam, jako poutního místa, na nkolik desetiletí pomalu upadal v zapomnní a stávala se vícemén jen místem zastavení tch, kdo po cest kolem ní putovali. Obrat nastal v dob bídy a rozvratu, po napoleonských válkách, na poátku 19. století. V té dob navíc zaalo docházet ve zvýšené míe ke znaným klimatickým zmnám a výkyvm poasí. Napíklad na konci srpna roku 1813 došlo v dsledku prudkých deš ve zdejším kraji k tak rozsáhlým povodním, jaké dosud nikdo nepamatoval. Pršelo bez pestání pt dn a nocí a všechny eky a potoky se vylily z koryt. Voda napáchala obrovské škody. Zniena byla úroda na polích i ve stodolách, zítilo se mnoho dom v blízkosti vodních tok, znieny byly cesty i mlýny. O ivot pišlo i mnoho lidí. Navíc se v prbhu následujícího msíce záí, po dalších deštích, povodn vrátily ješt dvakrát. O dva roky pozdji, v ervnu 1815, se prudce ochladilo a nastalo neobyejn studené a deštivé poasí, je trvalo a do prosince a zpsobilo velkou neúrodu. Na polích nevyrostlo a nedozrálo tém nic. V  dalších dvou letech byl v dsledku toho ve Slezsku hladomor a velká drahota. Dne 13. listopadu 1822 se pihnala silná vichice, která napáchala mnoho škod na budovách, v lesích i zahradách. Jen nkolik dn poté, 30. listopadu tého roku, se podle záznam kroniká, rozpoutala další dsivá boue. Strhávala kamenné zdi, boila komíny, niila stodoly a mnoho budov pipravila o stechy, které odnášela daleko do kraje. Boue také vykoenila mnoho vzrostlých strom.  Další velká vichice se pihnala na Štdrý den roku 1824 a trvala a do devíti hodin veer následujícího dne. Po tydenním dešti a prudkých bouích, doprovázených nebývale silným vichrem, který na zaátku ervna 1829 niil vše, co se mu postavilo do cesty, se 10. ervna vylily z beh eky i potoky. Voda zaala opadávat a po dvou dnech a znovu byly zpsobeny obrovské škody. Opt zahynulo i nkolik lidí a za ob vichru padl také starý devený kostel, zasvcený svatému Mikuláši, který stával na hbitov ve Starých Tchanovicích. Pod tíhou zhoršujících se ivotních podmínek, umocovaných pírodními pohromami uplynulých let, se zdejší lidé zaali znovu vracet k dívjší tradici, kdy putovali ke kapli 14. svatých pomocník v nouzi a prosili o ochranu ped ádním pírodních ivl. A tak se na den svatého Jana a Pavla (26. ervna) v roce 1830, pod vedením faráe P. Dominika Koistky, znovu po nkolika desetiletích, konalo procesí k naší kapli[5]. A od tohoto roku pak ji pravideln tato tradice pokraovala a do konce druhé svtové války. Kroniká obce Staré Tchanovice o tom zaznamenal:

„Staré Tchanovice a jejich okolí neminuly ani škody zpsobené poasím. Pírodní katastrofy uplynulých let vyvrcholily v roce 1829, kdy hrozný neas napáchal obrovské škody. Bylo tomu tak i v okolních obcích. A tak byla znovuobnovena tradice svcení dne 26. ervna jako sváteního dne, kdy se konalo dkovné a prosebné procesí ke kapli 14. svatých pomocník. Pi nm místní obyvatelé, pi slubách Boích prosili, aby byli podobných škod, zpsobených poasím, napíšt ušeteni. Po slavnostní bohoslub, slouené ve farním kostele svatého Mikuláše v Nových Tchanovicích, se odpoledne shromádní poutníci vydali procesím ke kapli na Nickelsbergu. Poutníci byli vtšinou z Nových a Starých Tchanovic, Záluného, ermné a také Svatoovic. U kaple pak konal fará oistnou pobonost, po ní následovaly prosebné litanie ke trnácti svatým pomocníkm v nouzi.  Poté se pak procesí, s faráem v ele, za zpvu písn Chválíme T ó veliký Boe, odebralo do filiálního kostela ve Starých Tchanovicích. Tam byl svatým tením tento svátení den ukonen.

Na pelomu 19. a 20. století vznikla nová silniní sí, v podstat ve stejném rozsahu, jako nyní a stará zemská cesta vedoucí pes Nickelsberg ztratila svj význam. Pesto kaple, která stála na pozemcích starotchanovického statku . 32, nebyla opuštna a zapomenuta. Poté, co nedaleké Janské Koupele koupili hrabata Razumovští a zahájili jejich rozsáhlou modernizaci, starali se také o rozšíení moností pro tzv. terénní lébu. Tedy pro pohyb a vycházky lázeských host do blízkého i vzdálenjšího okolí. Jedna z vycházkových tras vedla z lázní po tzv. Zahlweg – cest s mnostvím oíslovaných laviek k altánku, zvanému Felixwarte[6]. Od nj po východním svahu Nickelsbergu vedla ke kapli znaená cesta, zvaná Nothelferweg. Kolem ní, tém po její celé délce, byly na stromech umístny obrazy svtc, z nich nkteré zde zstaly a do konce 50. let 20. století. U nich a zejména na konci cesty u kaple, se lázeští hosté asto zastavovali, modlili se a rozjímali. Pak se mohli vydat na vyhlídková místa „Wigstein Blick“ a „Wigelindensitz“ na blízkých skalách „Lorelei“, odkud se jim otevíraly kouzelné pohledy do údolí eky Moravice. Jako na dlani mli ped sebou osadu Záluné s charakteristickými haldami bidlicových dol a na východním horizontu pak zíceninu hradu Vikštejna. Zpt se pak vracívali po staré zemské cest, u ní stála panská hájenka a statek . p. 16, kde mli monost oberstvit se chlebem s medem a sklenicí erstvého mléka. Tak tomu bylo a do roku 1940, kdy byl nmeckou okupaní správou lázeský provoz zastaven a Janské Koupele pemnny na zajatecký tábor. Ke kapli chodila jen kadoroní procesí a zastavovali se u ní místní obyvatelé, kteí si tudy krátili cestu. Po druhé svtové válce, po vyhnání nmecky mluvících obyvatel, zaala kaple upadat ím dál více v zapomnní. A tak v historii kaple nastalo druhé období úpadku a devastace, které trvalo více ne 60 let a mlo daleko horší dsledky. Nov píchozí osídlenci o ní sice vdli, neznali však její historii, ani souvislosti a dvody, pro k ní lidé po staletí chodili. Proto pro n nemla ádný zvláštní význam.

Zapomnní však nebylo úplné. Intenzivní, dkladné a bezohledné prosazování komunistické ideologie do všech oblastí ivota, neminulo ani tuto starou kapli. Jako na symbol „stedovkého tmáství“ se na ni zamila pozornost tehdejších lokálních ideolog. V boji za svtlé zítky, novou dobu a vymýcení „zkostnatlých dogmat“ podlehla kaple zámrné devastaci ze strany len Svazu eskoslovenské mládee. Stejn byla „po Nmcích“. Spolu se statkem .p. 32 se stala majetkem státu, stála kdesi na zapadlém míst v lese a nikdo k ní nechodil.  A místní ideolog za to navíc mohl získat uznání nadízených. Tak co.  Kaple, její inventá a obrazy na pístupových cestách byly ponieny a ponechány svému osudu. A tak postupn chátrala víc a víc. asem se zítila stecha a štít s nikou, v ní byla kdysi umístna soška jedné ze svatých pomocnic v nouzi, v 80. letech 20. století se propadla i ást kamenné klenby. Zstaly jen kamenné obvodové zdi, do nich se dále zakusoval zub asu. Pozdji, v devadesátých letech, kdosi do kaple umístil prostý, z ohoelého deva sbitý kí, který zde dalších nkolik let netknutý zstal. To u bylo naštstí v dob, kdy náboenské symboly nebyly programov nieny. U torza kaple se zastavovali jen houbai, obas turisté a chatai, kteí se sem vydali na procházku. A také lesáci.

A práv díky pracovníkm Les R, vedení pracovišt ve Vítkov, se kaple dokala velkorysé obnovy. V roce 2008 se myšlenkou obnovy kaple zaali systematicky zabývat. Postupn vyešili majetkoprávní otázky – kapli i s pozemkem, je do té doby byly majetkem obce Staré Tchanovice, od obce odkoupili. Poté nechali zpracovat velmi zdailý projekt její rekonstrukce, za nj jeho autoi nedávno dostali estné uznání Olbrichovy ceny, a v lét roku 2009 se vybraná firma pustila do práce.  Výsledek je nadmíru uspokojivý. Nejen, e byla opravena samotná kaple vetn bidlicové stechy, štítu s nikou, která je zatím prázdná a krásné kované míe, která uzavírá vstupní otvor, ale velmi citlivým zpsobem bylo také upraveno okolí, zejména prostranství mezi staletými lipami ped kaplí. Tím se tomuto místu s dlouhou a pohnutou historií - pozoruhodné poutní kaplí a jejímu bezprostednímu okolí, dostalo po dlouhé a tém beznadjné period úpadku, zadostiuinní. Opt zde stojí v nové kráse a je radost se na ni podívat.

Nyní by se mla dostat také do širšího povdomí lidí z blízkého i vzdálenjšího okolí. Bylo by vhodné uvaovat o obnov zaniklé tradice zdejšího poutního místa, aby se tak kaple dostala do povdomí lidí, bude poteba uvaovat také napíklad o tom, e stávající mezinárodní turistická trasa, vedoucí od mlýna v Záluném do Janských Koupelí po západním úboí Nickelsbergu, v extrémn svaitém terénu nad ekou Moravicí, by mohla být odklonna po pohodlnjší cest kolem kaple atd. Z hlediska lepší ochrany kaple se nabízí monost podání návrhu na její zapsání do seznamu kulturních památek. Jednou z dalších moností, jak na toto pozoruhodné místo upozornit širší veejnost, je také popularizace kaple, o co se snaí také tyto ádky. Vme, e se i tato ást obnovy historické pamti podaí a kaple se znovu stane integrální souástí zdejší kulturní krajiny a ivota všech, kdo zde ijí a jsou ochotni ji do svého ivota pijmout. 

 


[1] Kopec nemá eský název. Prostým pekladem by bylo mono dojít k jménu Niklv kopec nebo moná také Mikulášv (Nikolaus) kopec.  Do roku 1946 se v obou zemských jazycích bn pouíval pouze název Nickelsberg. Po vyhnání zdejších, nmecky mluvících obyvatel, byl pvodní název kopce zapomenut a nové jméno se pro nj neujalo. Nebylo pro. Kopec pro nov píchozí obyvatele neml ádný zvláštní význam. Kopec má dva vrcholy. Velký Nickelsberg je vrchol leící nad Janskými Koupelemi, smrem k Mokinkám a od Malého Nickelsbergu jej oddluje suché koryto potoka, ústícího do Moravice u tzv. „Kamenné vilky“, naproti bývalému Melskému mlýnu – elektrárn (nyní objekt, náleející p. Urbanskému). Hrana kopce, prudce spadající k ece Moravici, pokrauje od Velkého Nickelsbergu jiním smrem k druhému vrcholu – Malému Nickelsbergu, leícímu piblin nad dnešním rekreaním stediskem zvaným „Elektrárny“.

[2]trnáct pomocník v nouzi je název rznorodé skupiny svtc. Pedpokládá se, e jejich kult vznikl v Nmecku. Úcta ke 14-ti pomocníkm v nouzi se objevuje ji od 9. století, její rozšíení v 13. a 14. století souvisí s tehdejší dobou rozvratu, válek a epidemií. Ve XIV. století ji byli uctíváni v ezn. Podle Anselma Grüna má úcta ke trnácti sv. pomocníkm svj pvod v dobách velkého souení, hladu, válek a morových epidemií. K legendám o tchto svtcích bylo dodáváno, e si ped svou muednickou smrtí vyprošovali, aby smli pomoci kadému, kdo se na n obrátí. Víra v pímluvnou moc tchto 14-ti svtc, z nich pouze sv. Jiljí nepatí mezi muedníky, pomáhala lidem, zkroušeným v mnohých rozliných pozemských tkostech, nacházet nadji v dve ve všemohoucího Boha, pekonávat obtíe a nalézat východiska z lidsky asto u bezvýchodných situací.

Ve Vídni, na pedmstí zvaném „Altlerchenfeld“ byl v roce 1862 zasvcen kostel 14-ti svatým pomocníkm, kteí byli oslavováni i spoleným svátkem 24. bezna. Nahlédnutím do nového martyrologia však zjistíme, e tam není uveden ani jejich spolený svátek a nejsou ani uvádni s tímto spoleným oznaením. Do této skupiny svtc patí: sv. Achác, sv. Barbora, sv. Blaej, sv. Cyriak, sv. Dionýsius, sv. Erasmus, sv. Eustach, sv. Jiljí, sv. Jií, sv. Kateina Alexandrijská, sv. Kryštof, sv. Markéta, sv. Pantaleon z Nikomed a sv. Vít.    

[3]   1:180000, respektive 1: 200 000

[4] Napíklad Poutní hora u Msta Albrechtic

[5] Podobný prosebný den s procesím se od té doby konal vdy 11. ervna, den po zniující povodni, také v Lichnov u Horního Benešova.

[6] Ji zícený altánek na skále naproti Moravickému mlýnu, byl péí Les R v polovin 90. let 20. století od základu rekonstruován. 

[Akt. znmka: 1,80 / Poet hlas: 5] 1 2 3 4 5

Zpt ... | Komente: 7 | Pidat koment |  Informan e-mail  Vytisknout lnek
 
Akce v Mati�n�m dom�  
Projekty
N�v�t�vnost

Za�ti�ujeme:

Escort Antalya Escort Aksu Escort Alanya Escort Demre Escort Döşemealtı Escort Elmalı Escort Finike Escort Gazipaşa Escort Gündoğmuş Escort İbradı Escort Kaş Escort Kemer Escort Kepez Escort Konyaaltı Escort Kumluca Escort Manavgat Escort Muratpaşa Escort Serik Escort adana escort çukurova escort seyhan escort yüreğir escort adıyaman escort besni escort gölbaşı escort kahta escort afyon escort bolvadin escort dinar escort sandıklı escort aksaray escort eskil escort gülağaç escort ortaköy escort amasya escort merzıfon escort suluova escort taşova escort Ankara Escort Ankara Escort Keçiören Escort Yenimahalle Escort Antalya Escort Alanya Escort Kepez Escort Muratpaşa Escort Ardahan Escort Çıldır Escort Göle Escort Hanak Escort Artvin Escort Arhavi Escort Borçka Escort Hopa Escort Aydın Escort Efeler Escort Nazilli Escort Söke Escort Balıkesir Escort Altıeylül Escort Edremit Escort Karesi Escort Bartın Escort Amasra Escort Kurucaşile Escort Ulus Escort Bayburt Escort Aydıntepe Escort Demirözü Escort Bilecik Escort Bozüyük Escort Osmaneli Escort Söğüt Escort Bolu Escort Gerede Escort Göynük Escort Mudurnu Escort Bursa Escort Nilüfer Escort Osmangazi Escort Yıldırım Escort Çanakkale Escort Biga Escort Çan Escort Gelibolu Escort Çankırı Escort Çerkeş Escort Ilgaz Escort Şabanözü Escort Çorum Escort Alaca Escort Osmancık Escort Sungurlu Escort Diyarbakır Escort Bağlar Escort Kayapınar Escort Yenişehir Escort Düzce Escort Akçakoca Escort Gölyaka Escort Kaynaşlı Escort Edirne Escort İpsala Escort Keşan Escort Uzunköprü Escort Erzincan Escort Refahiye Escort Tercan Escort Üzümlü Escort Erzurum Escort Aziziye Escort Palandöken Escort Yakutiye Escort Eskişehir Escort Odunpazarı Escort Sivrihisar Escort Tepebaşı Escort Gaziantep Escort Nizip Escort Sahinbey Escort Şehitkamil Escort Giresun Escort Bulancak Escort Espiye Escort Tirebolu Escort Gümüşhane Escort Kelkit Escort Kürtün Escort Şiran Escort Hatay Escort Antakya Escort Defne Escort İskenderun Escort Isparta Escort Eğirdir Escort Şarkikaraağaç Escort Yalvaç Escort İstanbul Escort Bağcılar Escort Esenyurt Escort Küçükçekmece Escort İzmir Escort Bornova Escort Buca Escort Kahramanmaraş Escort Dulkadiroğlu Escort Elbistan Escort Onikişubat Escort Karabük Escort Eskipazar Escort Safranbolu Escort Yenice Escort Karaman Escort Ayrancı Escort Ermenek Escort Sarıveliler Escort Kars Escort Kağızman Escort Sarıkamış Escort Selim Escort Kastamonu Escort Cide Escort Taşköprü Escort Tosya Escort Kayseri Escort Kocasinan Escort Melikgazi Escort Talas Escort Kilis Escort Elbeyli Escort Musabeyli Escort Polateli Escort Kırıkkale Escort Delice Escort Keskin Escort Yahşihan Escort Kırklareli Escort Babaeski Escort Lüleburgaz Escort Vize Escort Kırşehir Escort Çiçekdağı Escort Kaman Escort Mucur Escort Kocaeli Escort Darıca Escort Gebze Escort İzmit Escort Konya Escort Karatay Escort Meram Escort Selçuklu Escort Kütahya Escort Gediz Escort Simav Escort Tavşanlı Escort Malatya Escort Battalgazi Escort Doğanşehir Escort Yeşilyurt Escort Manisa Escort Akhisar Escort Turgutlu Escort Yunusemre Escort Mardin Escort Artuklu Escort Kızıltepe Escort Midyat Escort Mersin Escort Tarsus Escort Toroslar Escort Yenişehir Escort Muğla Escort Bodrum Escort Fethiye Escort Milas Escort Nevşehir Escort Avanos Escort Gülşehir Escort Ürgüp Escort Niğde Escort Bor Escort Çiftlik Escort Ulukışla Escort Ordu Escort Altınordu Escort Fatsa Escort Ünye Escort Osmaiye Escort Bahçe Escort Düziçi Escort Kadirli Escort Rize Escort Ardeşen Escort Çayeli Escort Pazar Escort Sakarya Escort Adapazarı Escort Akyazı Escort Serdivan Escort Samsun Escort Atakum Escort Bafra Escort İlkadım Escort Sinop Escort Ayancık Escort Boyabat Escort Gerze Escort Sivas Escort Şarkışla Escort Suşehri Escort Yıldızeli Escort Tekirdağ Escort Çerkezköy Escort Süleymanpaşa Escort Çorlu Escort Tokat Escort Erbaa Escort Niksar Escort Turhal Escort Trabzon Escort Akçaabat Escort Araklı Escort Ortahisar Escort Uşak Escort Banaz Escort Banaz Escort Sivaslı Escort Van Escort Erçiş Escort İpekyolu Escort Tuşba Escort Yalova Escort Altınova Escort Çiftlikköy Escort Çınarcık Escort Yozgat Escort Akdağmadeni Escort Sorgun Escort Yerköy Escort Zonguldak Escort Çaycuma Escort Devrek Escort Ereğli Escort Gold Escort Hatun
 

Tento web site byl vytvoen prostednictvm phpRS - redaknho systmu.

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server