Za Opavu, z.s. - Ovocn 43, 746 01 Opava
. tu: 226684142/0300 / IO: 270 53 644 / tel: 777 187 823 / kontakt@zaopavu.cz

O ns Kontakty Podpote ns Chcete se stt lenem o. s. Za Opavu? E-shop sdruen Sdruen na Facebooku
 



Vclav Clek - Makom kniha mst

 
o.s.Za Opavu - Kateina Skalkov - Mylenky jinch - citty - 02. 11. 2008 - 3695 peten  
Václav Cílek (1955)

Václav Cílek se narodil v Brn-idenicích. Je eským geologem a klimatologem, spisovatelem, filosofem, pekladatelem základních taoistických (zenových) text a popularizátor vdy. Stední školu studoval také v Tanzanii, poté vystudoval hornickou prmyslovku v Píbrami a pírodovdeckou fakultu – obor geologie na Univerzit Karlov v Praze. V letech 1980-1990 pracoval v Hornickém ústavu Akademie vd R. Od roku 1990 pracoval v Geologickém ústavu Akademie vd R a v letech 1994-2001 pak na ástený úvazek v Centru teoretických studií. Od roku 2004 je editelem Geologického ústavu Akademie vd R. Pestoe se ve své práci zabývá pedevším popularizací vdy, zmnami klimatu a prostedí, vývojem eské krajiny a interakcemi mezi pírodou a civilizací, najdeme v jeho knihách pesahy smrem k literatue, religionistice, filozofii, teologii, výtvarnému umní nebo hudb všech ánr. Václav Cílek publikoval asi 300 odborných lánk, kolem 400 esej a spolupracoval na zhruba ticeti kniních titulech. Publikuje nap. ve Vesmíru, v Respektu, v Britských listech atd. Za knihu Krajiny vnitní a vnjší a za následující knihu Makom: Kniha míst získal Cenu Toma Stopparda za rok 2004 (cena za literární eseje). V ervnu 2007 získal Cenu ministra ivotního prostedí "za výrazný pínos k popularizaci eské vdy, zejména geologie a klimatologie".


„Genius loci je nco podobného jako „krajinný ráz“, ale je ješt mén uchopitelný. Asi nejlepší definice „ducha místa“ je to, e je dvodem, který neumíme pojmenovat, ale kvli kterému se vracíme. Pojem genius loci me psobit magicky a prchav, ale ve skutenosti je jednou z nejsilnjších esencí celé krajiny. Do Prahy turisté nepijídjí kvli tomu, e by chtli navštívit Praský hrad nebo chrám svatého Mikuláše, ale protoe je zajímá „atmosféra místa“. Pi rozvoji kadého msta i kadé krajiny je nutné zváit, jaký je jejich genius loci, abychom bezmyšlenkovit nepoškodili samotný základ duchovní kostry krajiny. Genius loci se nevznáší na njakém obláku, ale je pevn vepsán do tvar, struktur a barev krajin.“
- str. 10 -    

 
 
 

„… Nebeský ád uruje posvátnou geometrii sídla. Hlavní body ádu sneseného na zemi – ve a kostely – urují smry ulic, domy respektují vzhled ulic a fasády pihlíejí k tomu, aby msto bylo vnímáno jako celek, ne jako shluk budov. Mluvíme tu o organismu msta, o jednotném architektonickém (tj. svtonázorovém ) poli, které není uniformní. Individualismus se projevuje v rámci celku, ne nad ním.“ 
- str. 25 -

 
 
 

„as vtšiny zamstnaných lidí konce minulého a poátku tohoto století se zmnil v jakousi šedavou amorfní hmotu, ve které se asto pracuje o svátcích i o nedlích a je je dlena obasnými Vánocemi, svatbami a pohby. Roky se podobají jiným rokm, msíce msícm a týdny u nerozeznáme od jiných týdn. Nesejeme ani neneme, neustále a nepirozen se dá koupit to stejné ovoce i zelenina, na podzim není as chodit na houby, cesty jsou v podstat sjízdné celý rok a ústední topení stírá u té vtšiny pracující v rzných budovách rozdíly mezi roními obdobími. as zbídaený pokrokem se ji nekroutí jako bean kolem osy ivota, ani nevystupuje nkam vzhru jako spirálový sloup barokního oltáe. Ztratil strukturu, víc se podobá hranatým krabicím se superzboím zaváeným do velkoskladu njakého hyperobchodu.“
- str. 25 -

 
 

„…V 90.letech se jedním z klíových pojm stala krajina. Souvisí to s jejími velkými zmnami v posledním desetiletí - pelévání sídel do krajiny, budování velkých sklad a obchodních stedisek, výstavbou dálnic, obími billboardy i transformací JZD v njaká staronová JZD. Estetika i hodnota krajiny se nám zaaly mnit ped oima. Na krajinu je zárove vázán pocit identity, krajina nám íká, kde jsme doma, a tím odpovídá na otázku kdo jsme.

 

V tomto desetiletí se jako klíový pojem objevuje msto. Bydlí v nm více ne 60% evropské populace a vypadá to, e bhem píštích dvou desetiletí me mstská populace obsáhnout a 75% obyvatel. S tmito odhady bychom však mli být opatrní, protoe náš svt se vyvíjí tak rychle a nkdy tak protichdn, e si umíme pedstavit opaný trend – útk na venkov k práci doma. Mstu se dá pomoci i tak, e se budeme starat o venkov, ím omezíme migraci obyvatel i budování bohatých center v jinak chudém a zanedbaném kraji, kde schází dobré silnice, plyn a základní školství. V kadém pípad je nutné poítat s obma monostmi – msta dál porostou, budou lidnatjší, bohatší, problémovjší a zranitelnjší, anebo dojde k rozptýlenému vyuívání krajiny s mnoha centry rozvoje a kultury.

 

…. Tetím bodem trojúhelníku jsou lidé. Jsou rzných druh – od koistnických developer a po milé i zatvrzelé lokálpatrioty místního okrašlovacího spolku. Tyto ti aspekty msto-krajina-lidé jsou neoddlitelné a bez jejich vzájemné komunikace a pée se sídelní struktura rozpadá.

 

… Co si slibujeme od akce, kde obané, lenové místních iniciativ a radní hovoí o budoucnosti msta a snaí se mít vizi rozvoje regionu? V echách vidíme msta spící, kde se tém nic nemní, i dynamická místa postupných zmn k lepšímu (Tábor, Litomyšl, Jindichv Hradec). V tchto mstech vtšinou funguje vícemén osvícená radnice, kterou popichuje njaká nevládní organizace, ji jsme díve nazývali spolek, ale dnes jí íkáme „eníou“ (NGO-Non-Governmental Organisation). Název takové organizace asto zaíná slovem „pátelé“ a je analogií vlastenecky konstruktivních spolk zrušené monarchie. Je zajímavé, e za první republiky aktivity okrašlovacích spolk slábly. Vypadá to, e mnohé z nich byly syceny nejenom touhou po pozitivním inu, ale také odporem vi vlád – chtly udlat nco pkného navzdory té hnusné šlendriánské vlád v daleké Vídni. V nem se tato doba vrací v tom smyslu, e znechucení velkou politikou se me promovat v pozitivní místní kreativitu.

 
 

Lidé – a to se týká i konšel – bývají od pírody líní a rádi odkládají problémy do ztracena. V takové situaci má místní spolek i iniciativa tyto funkce: 1) Most mezi obyvateli a státní správou. Vztah smrem dol je zaloen na naslouchání, vztah smrem nahoru osciluje mezi symbiózou a kompeticí. 2) Potrubí. Pichází s nápady a alternativami, nkdy dosahuje konsenzu a tlaí na realizací nápad. 3) Stráný. Brání samoorganizujícímu mechanismu separace elit, šourá do smluv a výbrových ízení, brání ztrát obecného zdravého rozumu. Ve skutenosti ovšem v jednom mst psobí nkolik iniciativ, které mají obas problémy se shodnout, co je normální, a tak spolu pestávají komunikovat, co u není normální. Navíc má mnoho iniciativ negativní program – zabránit nemu, protestovat.“
- str. 55-56 -               

 
 
 

„A o em se dosud neuvaovalo, anebo o em se uvaovalo jen povrchn: lovka neustále soudí, odmuje, ospravedluje anebo k vným trestm zavrhuje nejen ena, dít a zvíe, nýbr i strom a skála a ke a kvtina a voda a vzduch a oblak a celá krajina: a má-li ten lovk ve své pravomoci a správ všecky krajiny, soudí jej s okamitou platností celá zem ... Krajina eká na své vykoupení, všechno tvorstvo a celá zem eká na své vykoupení, ale me jí ho pivést a dát jenom ten, kdo nepoítá a ví.“        Jakub Deml, Šlépje XXV
- str. 59 - 

 
 
 

„... Cviení prohlubují a mní ivot. S duchovními cvieními je to jako se sportem - je lepší cviit mén a pro radost. Jinak si vypstujete velmi jemné, ale velmi velké ego ...“
- str. 60 - 

 
 
 

„... Jsou-li evropská pravká místa nabita posvátností, pak indiánská místa bývají istá a zbytek je ekání na orla, který se moná snese z nebes. Ale také: jak posvátný je andl? Kdy se nad tím zamyslíte, nejedná se o ádnou normální posvátnost. Myslím, e skuten posvátné zanechává stop, e to, co na našich místech cítíme, je hlavn kumulovaný otisk lidské úcty.“
- str. 101 -

 
 
 

„... Kvalitní umlci produkují pedevším ohavná a neupímná díla, protoe musí prodat a z neho ít. Druhoadí umlci nebo amatéi obas vytvoí silný dokument patící nkam k naivnímu umní nebo art brut. I v deskách tch nejlepších malí stí naleznete více ne ti tyi pkné kresby, nkdy ani to ne.“
- str. 108-109 -

 
 
 
 

„A jde o politiku, ekonomii, o ivotní formy, zábavu, o mobilitu, všude pozoruji, e modernost má charakter intoxikace. Potebujeme zvýšit dávku nebo vymnit jed. To je její pravidlo. Stále pokroilejší, stále intenzivnjší, stále rozmrnjší, stále rychlejší a pokadé novjší, to jsou její poadavky, které nezbytn odpovídají uritému ztuhnutí senzibility. Abychom mli pocit, e jsme iví, potebujeme ustavin vzrstající intenzitu fyzických úink a neustálé rozptylování. Je skoro úpln potlaena role ... petrvávání.“ Paul Valéry, Degas,tanec a kresba 
- str. 138 -

 
 
 

„Drobení asu je velké souasné téma. Kdy jsem zaínal pracovat ve stejném ústavu, kde pracuji dnes, míval jsem ne-li celé dny, tak alespo pldny na njakou jednu innost. Te mám hodiny a nkdy as mím na pracovní jednotky, které zhruba odpovídají dvaceti minutám. Peskakuji z tématu na téma a stíhám as. Nejblíe je tomuto vnucenému pojetí asu videoklip – rychlé stihy, peskok z diskursu do diskursu, nedostatek soustední na jedno téma, na jednu proitou vc. asto si íkám, e iji v klipové kultue a e bych ml vypadnout...“ 
- str. 157 -

 
 

„... Po ase jsem potkal svého dobrého pítele, disidenta istého srdce a bez pozdjších postranních politických úmysl. íkal mi: „Tak jsme se shodli, e jsme v tch 70. a 80. letech mli více svobody, ne máme dnes.“íkám mu: „Ale vdy jsi klikoval ped policií a musel ses bát, e t zavou nebo budou nutit ke spolupráci. Pamatuji si, jak jsi byl nešastný a plný trpkosti, jak to vbec meš íkat?“

 
 

A tak jsme si sedli a dlouho jsme hovoili. Známe se léta, váíme si jeden druhého a víme, e ani nesouhlas nerozpojí to, co jsme ili, knihy, o kterých jsme mluvili, a píbhy, je jsme si vyprávli. V em je tato doba horší ne poslední dv ti desetiletí minulého reimu? ... V této dob je politický útlak nahrazen ekonomickým útlakem. Ten se však ji nezastavuje ped branami rodiny, ale vniká, a to asto niiv, pímo do ní. Potebuji peníze ne proto, abych byl bohatý, ale proto, abych se cítil bezpenjší. Na lovka dotírá nezamstnanost, platby ve zdravotnictví, nejistota penzijních fond. Ví, e za vzdlání dtí se musí platit. Nejedná se jenom o školné, ale o to, e dti, které v budoucí spolenosti nebudou chtít stát mimo vzdlanou elitu, potebují poíta, knihy a cesty do velkého svta. Na sklonku socialistické spolenosti jsme byli postieni njakým rozkladem, beznadjí a útlakem spíš byrokratického ne policejního rázu, ale nkde uvnit bylo moné se zastavit a bránit. Nepropaguji socialismus a nechci se do nj vrátit, ale zajímá mne, pro tolik lidí íká: tehdy to bylo lepší.“
– str. 162 –

 
 
 

„Cesty spojují dv místa, malebn obcházejí pekáky, kadým krokem na rozdíl od pímé, a tudí nudné áblice mní perspektivu našeho pohledu, a tím zamstnávají oko. Z okénka vlaku se vydríme hodiny dívat na zmny v krajin, ale kdyby nám to nkdo pustil jako záznam na videu, nudili bychom se. Putováním se stáváme pímými úastníky, chzí se njak provazujeme se všemi minulými chodci, nohy vlastn obnovují pam. Proto máme všechny ty Jiráskovy a Máchovy cesty i Goethovy vyhlídky a Sealsfieldovy kameny, protoe v uritém okamiku u nám etba nestaí, a tak skrze krajinu a city, které v nás probouzí, se i my poueni etbou provazujeme s jejich pocity a úastníme se pamti minulých století i stín minulých tisíciletí ...“
- str. 165 -

 
 

„V roce 1725 byla ustanovena první silniní komise, která mla rozhodnout o optimálním vedení trasy Víde-Praha-Lipsko a pozdji i cesty z Prahy do Plzn a Norimberku. Její šíka ji byla stanovena na tyi sáhy (7,2m). Vznikala tak sí unifikovaných, pevn pedpisy svázaných císaských cest, na kterých se vybíralo mýto. Ji v roce 1747 byla omezena váha formanských voz na ti tuny a u vtších náklad bylo nutné pouívat širší obrue. V polovin 19. století mla silniní sí v eské a moravské ásti monarchie skoro 8 000 km. Další století pak na starých, místy ješt pravkých základech pokraoval proces zahušování a rozšiování sít cest, které ukonilo a budování dálnic.

 

Z hlediska dívjšího vývoje krajiny jsou dálnice nepirozené. Obcházejí msta, jsou rovné, málokdy respektují krajinu, udrují si uritou niveletu, a tak terén proráejí prkopy a zaváejí valy. Dálnice stavíme pro uitek, ne pro krásu, a tak podle toho vypadají – strohá, necitelná technická díla, kterým se místní lidé více i mén oprávnn brání. Uitkový chlad moderních dálnic ješt více vynikne, kdy si dobe prohlédneme architekturu jedné z nejbnjších staveb moderní doby – benzinové stanice. Pozoruji je ji roky a ješt jsem nevidl dobe udlanou ´pumpu´. Kdo ty stávající navrhuje, ml by skonit ve vzení za propagaci názoru, e co je praktické, musí být ošklivé, tedy za sabotá pokroku. Ale pitom existuje i celá ada návod, jak z dálnice vytvoit estetické dílo – pímé úseky je moné vést širokými oblouky, respektovat významné výhledy na krajinu, omezit mnoství billboard, volit vhodné, zejména místní deviny a v prkopech ponechávat zajímavé skalní odkryvy.

 
 

Dálnicemi a novými komunikacemi rychle rostoucích mst koní jedna éra starých stezek a silnic. Týká se to nejenom mst, ale moná ješt víc vesnic. Ješt v 60. letech byla sí polních cest pomrn hustá a dobe udrovaná. asy se mezitím zmnily. Zkuste si v lét nco samozejmého – obejít vesnici. Není to ji moné, vtšina cest nedávno zanikla. Tká mechanizace zlikvidovala mnoho tradiních cest, a tak se jezdí po poli. Takhle picházíme o pam a krajinný ráz domova.“
- str. 169-170 -

 
 
 

„Opt po sob tu tento esej a jsem pekvapen, jak vrným, chladným a vcelku lhostejným jazykem (jen odpovídá pedlohám) je psán. Jak redukuje vci svta na procenta, zamstnanost, uteence, kompetici a peívání. Jak zuuje svt na úspch, vývoz a stárnutí, jak opomíjí básníky, bohy, stromy a ranní mlhu. Jazyk sám o sob je sdlením. Jazyk ovládá citový ivot, klišé získávají moc a budí strach. Ale zárove jsme obklopeni vcmi, které tyto obavy rozptylují – skupinou vrb u potoka, suovým polem pod pravkým hradištm, dotykem deva, lidovým ornamentem, vším tím, co jsme si ji sami pro sebe našli a s ím obas zapomínáme pracovat.“
- str. 199 -

 
 

„Sami sob se obas ztratíme a íkáme tomu ´krize smyslu ivota´. Kam a odkud jdeme?“

Cílek Václav: Makom kniha míst. Nakladatelství Dokoán, Praha, 2007.

 


 

 

[Akt. znmka: 1,67 / Poet hlas: 6] 1 2 3 4 5

Zpt ... | Komente: 1 | Pidat koment |  Informan e-mail  Vytisknout lnek
 
Akce v Mati�n�m dom�  
Projekty
N�v�t�vnost

Za�ti�ujeme:

Escort Antalya Escort Aksu Escort Alanya Escort Demre Escort Döşemealtı Escort Elmalı Escort Finike Escort Gazipaşa Escort Gündoğmuş Escort İbradı Escort Kaş Escort Kemer Escort Kepez Escort Konyaaltı Escort Kumluca Escort Manavgat Escort Muratpaşa Escort Serik Escort adana escort çukurova escort seyhan escort yüreğir escort adıyaman escort besni escort gölbaşı escort kahta escort afyon escort bolvadin escort dinar escort sandıklı escort aksaray escort eskil escort gülağaç escort ortaköy escort amasya escort merzıfon escort suluova escort taşova escort Ankara Escort Ankara Escort Keçiören Escort Yenimahalle Escort Antalya Escort Alanya Escort Kepez Escort Muratpaşa Escort Ardahan Escort Çıldır Escort Göle Escort Hanak Escort Artvin Escort Arhavi Escort Borçka Escort Hopa Escort Aydın Escort Efeler Escort Nazilli Escort Söke Escort Balıkesir Escort Altıeylül Escort Edremit Escort Karesi Escort Bartın Escort Amasra Escort Kurucaşile Escort Ulus Escort Bayburt Escort Aydıntepe Escort Demirözü Escort Bilecik Escort Bozüyük Escort Osmaneli Escort Söğüt Escort Bolu Escort Gerede Escort Göynük Escort Mudurnu Escort Bursa Escort Nilüfer Escort Osmangazi Escort Yıldırım Escort Çanakkale Escort Biga Escort Çan Escort Gelibolu Escort Çankırı Escort Çerkeş Escort Ilgaz Escort Şabanözü Escort Çorum Escort Alaca Escort Osmancık Escort Sungurlu Escort Diyarbakır Escort Bağlar Escort Kayapınar Escort Yenişehir Escort Düzce Escort Akçakoca Escort Gölyaka Escort Kaynaşlı Escort Edirne Escort İpsala Escort Keşan Escort Uzunköprü Escort Erzincan Escort Refahiye Escort Tercan Escort Üzümlü Escort Erzurum Escort Aziziye Escort Palandöken Escort Yakutiye Escort Eskişehir Escort Odunpazarı Escort Sivrihisar Escort Tepebaşı Escort Gaziantep Escort Nizip Escort Sahinbey Escort Şehitkamil Escort Giresun Escort Bulancak Escort Espiye Escort Tirebolu Escort Gümüşhane Escort Kelkit Escort Kürtün Escort Şiran Escort Hatay Escort Antakya Escort Defne Escort İskenderun Escort Isparta Escort Eğirdir Escort Şarkikaraağaç Escort Yalvaç Escort İstanbul Escort Bağcılar Escort Esenyurt Escort Küçükçekmece Escort İzmir Escort Bornova Escort Buca Escort Kahramanmaraş Escort Dulkadiroğlu Escort Elbistan Escort Onikişubat Escort Karabük Escort Eskipazar Escort Safranbolu Escort Yenice Escort Karaman Escort Ayrancı Escort Ermenek Escort Sarıveliler Escort Kars Escort Kağızman Escort Sarıkamış Escort Selim Escort Kastamonu Escort Cide Escort Taşköprü Escort Tosya Escort Kayseri Escort Kocasinan Escort Melikgazi Escort Talas Escort Kilis Escort Elbeyli Escort Musabeyli Escort Polateli Escort Kırıkkale Escort Delice Escort Keskin Escort Yahşihan Escort Kırklareli Escort Babaeski Escort Lüleburgaz Escort Vize Escort Kırşehir Escort Çiçekdağı Escort Kaman Escort Mucur Escort Kocaeli Escort Darıca Escort Gebze Escort İzmit Escort Konya Escort Karatay Escort Meram Escort Selçuklu Escort Kütahya Escort Gediz Escort Simav Escort Tavşanlı Escort Malatya Escort Battalgazi Escort Doğanşehir Escort Yeşilyurt Escort Manisa Escort Akhisar Escort Turgutlu Escort Yunusemre Escort Mardin Escort Artuklu Escort Kızıltepe Escort Midyat Escort Mersin Escort Tarsus Escort Toroslar Escort Yenişehir Escort Muğla Escort Bodrum Escort Fethiye Escort Milas Escort Nevşehir Escort Avanos Escort Gülşehir Escort Ürgüp Escort Niğde Escort Bor Escort Çiftlik Escort Ulukışla Escort Ordu Escort Altınordu Escort Fatsa Escort Ünye Escort Osmaiye Escort Bahçe Escort Düziçi Escort Kadirli Escort Rize Escort Ardeşen Escort Çayeli Escort Pazar Escort Sakarya Escort Adapazarı Escort Akyazı Escort Serdivan Escort Samsun Escort Atakum Escort Bafra Escort İlkadım Escort Sinop Escort Ayancık Escort Boyabat Escort Gerze Escort Sivas Escort Şarkışla Escort Suşehri Escort Yıldızeli Escort Tekirdağ Escort Çerkezköy Escort Süleymanpaşa Escort Çorlu Escort Tokat Escort Erbaa Escort Niksar Escort Turhal Escort Trabzon Escort Akçaabat Escort Araklı Escort Ortahisar Escort Uşak Escort Banaz Escort Banaz Escort Sivaslı Escort Van Escort Erçiş Escort İpekyolu Escort Tuşba Escort Yalova Escort Altınova Escort Çiftlikköy Escort Çınarcık Escort Yozgat Escort Akdağmadeni Escort Sorgun Escort Yerköy Escort Zonguldak Escort Çaycuma Escort Devrek Escort Ereğli Escort Gold Escort Hatun
 

Tento web site byl vytvoen prostednictvm phpRS - redaknho systmu.

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server