Lokalita: ulice Jaselská, v areálu nádraží Opava-východ
Objekt: vodárna s kotelnou
Datace: 1892
Rejstøíkové èíslo kulturní památky: 100 960
Datum vložení: 27.3. 2008
Pøes svou výšku je snadno pøehlédnutelná. Stojí na místì obklopeném dopravou - z jedné strany dùležitý železnièní uzel, ze strany druhé rušná ulièní tepna. Pøesto je majestátná, pevná a dominantní. Jedná se o vodárenskou vìž situovanou v areálu nádraží Opava-východ.
Objekt byl postaven pøed koncem 19. století v koncové stanici odboèného køídla Svinov-Opava bývalé Severní dráhy Ferdinandovy. Zdivo vodárny je režné podle typového projektu KFNB No 466. Ve 20. letech 20. století byla stavba zvýšena nástavbou a omítnuta. Tato zásadní úprava byla realizována v souvislosti se stavbou spojky Opava-Kravaøe roku 1928. V téže dobì bylo patrnì pøistavìno i køídlo kotelny s komínem.
Zdìná omítaná tøípodlažní vìž vystavìná na obdélném pùdorysu je je završena stanovou støechou. K severozápadní stranì pøiléhá pøízemní zdìné omítané køídlo kotelny se støechou pultovou, na stranì jihozápadní se nachází pøízemní køídlo završené nízkou sedlovou støechou. Ve spojnici obou køídel se nachází cihlový kruhový komín s øadou tenkých prstencù. Na stranì jihovýchodní je situována øada pøízemních pøístavkù. Fasády vodárenské vìže jsou na nìkolika místech prolomeny malými okny. Nejvyšší patro je plasticky zdobeno dvojicí lisén pøi nárožích.
V 1. a 2. patøe se nacházejí tøi ètyøhranné nýtované nádrže. V pøízemí budovy je umístìn unikátní parní kotel z lokomotivy UNRRA. Dnes již patrnì nefunkèní kotel je osazen na betonových patkách.Válcovité tìleso je dlouhé cca 7,5m, o výšce a šíøce cca 2m. Kotel byl pùvodnì osazen v lokomotivì, po jejímž zrušení byl v letech 1965-1973 pøemìnìn v kotel stabilní a umístìn tam, kde jej mùžeme dodnes najít. Jedná se o jediný dochovaný exempláø na území Èeské Republiky.
Z dùvodu, že se jedná o jedinou realizaci vodárny tohoto typu nejen na celé trati bývalé Severní dráhy Ferdinandovy, ale i v širokém územním rozsahu na ostatních tratích, byla vìž souèasnì s historizující nádražní budovou v roce 2004 prohlášena za kulturní památku. Už v té dobì nebyl stavebnì-technický stav vìže optimální, vlivem dlouhodobé neúdržby lze však její souèasný stav oznaèit bez nadsázky za havarijní. Souèasným vlastníkem ohrožené památky s unikátním vybavením jsou Èeské dráhy a.s.
Související èlánky jinde: Èesko je zemí památek, stále vìtší zájem budí technické (30. 3. 2008 - www.archiweb.cz)