Judaismus u ví, e lovk nemá být v nemoci ani smrti opuštn. Stane-li se tedy, e zeme lovk idovského vyznání, je o nj výborn postaráno. Institucí, jen se stará o zemelé je Cherva kadiša – pohební bratrstvo. Jejich úkolem je však také postarat se o pozstalé, pomáhat pi pípravách pohbu a podporovat rodiny, je se ocitly bez ivitele, sirotky a chudé. lenem tohoto bratrstva mohl být pouze bezúhonný len idovské obce, pro nj to byla pocta.
Nebotík nesmí zstat v úmrtním dom pes noc, je tedy pepraven do márnice (vtšinou stávaly na okrajích hbitov, i se pro tento úel pouívala obadní sí) a poheb se konal pokud mono ješt tentý den. Dle biblického rení „prach jsi a v prach se obrátíš“ odmítají kremaci. Pohbívá se tudí pouze do zem v rakvích z neohoblovaných prken.
Zemelý je po pevozu do márnice uloen na vtšinou kamenný stl a je pikryt prostradlem. Poté lenové Chervy kadišy provádj rituální omytí tla, které probíhá pod prostradlem. K tomuto úelu musí být pouita teplá voda, musí se tedy v márnicích topit, proto mívají márnice komíny. Omytí zaíná od hlavy, pes pravý horní kvadrant – pravé rameno, hru a pravou ruku – pokrauje se k pravé noze, poté k noze levé a k levému hornímu kvadrantu. Pak je zemelý naklonn na bok a jsou mu umyta záda (nesmí být otoen na bicho). Prostradlo se sundá a tlo se opláchne a 30-ti litry teplé vody v max. tech nádobách. Tímto je mytí dokoneno. Po osušení a zabalení do bílého rubáše skládajícího se vtšinou ze sedmi ástí (kohanité mají ješt osmou ást – rukavice) a nemajícího kapsy, protoe si zemelý z tohoto svta nic neodnáší, je ji pipraven k pohbení. V márnici je uloen nohama ke dveím a u hlavy mu je zapálena svíce. Rubáš v Izraeli je pro všechny stejný, avšak v diasporách se me pro mue a eny lišit. S mui bývá asto pohben také talit (modlitební pláš) zbavený tásní.
Zásadou idovských pohebních zvyklostí je prostota a nejsou zde rozdíly mezi bohatými a chudými. Po modlitbách a smutením proslovu rabína je rakev za pronášení alm nesena ke hrobu a po jejím spuštní hodí na rakev kadý z pítomných ti lopatky hlíny. Na závr obadu se pronáší modlitba za zemelé - Kadiš.
Období smutku u id trvá rok a je rozdleno do tí období vystihujících stav duše po ztrát blízkého lovka. První období – šiva – je nejintenzivnjším obdobím smutku trvajícím jeden týden po pohbu. Pozstalí zstávají doma (krom bohoslueb), nesmí nosit koenou obuv, uzavírat obchody a vykonávat bnou práci, dále je zakázán pohlavní styk, musí studovat Tóru, nesmí si stíhat vlasy, holit vousy, koupat se, prát prádlo ani zdravit i optovat pozdravy. Druhé období – šlošim – odpovídá jednomu msíci po pohbu. Rodina se navrací ke kadodenním povinnostem, nesmí však být odni do nového obleení, nesmí se holit ani stíhat, navštvovat slavnosti, jako nap. obízku i svatby a doasn nesedí na svém míst v synagoze. Tetí období – avejlut – trvá po dobu jednoho roku. Toto období vyvrcholí postavením náhrobku, jen se vtšinou vztyuje rok po pohbu.
Zdroje:
Karel Müller, Rudolf áek: Opava – historie/kultura/lidé, Djiny slezských mst.
Lucie Lomiová: SO, Hledání idovské historie, Opava.
Malý prvodce po idovském hbitov.
Archiv sdruení Areka.
Foto: Kateina Skalíková.