Učíme se, jak učit simulační hry

Ve spolupráci s organizací Chaloupky o.p.s. a spolkem Za Opavu, z. s. jsme pro žáky Mendláku připravili dvě simulační hry: Neviditelná ruka trhu a Jak se žije v Podnebíně. Během jednoho dne se čtyři skupiny žáků – zhruba stovka hráčů – zapojily do tohoto projektu (Společenskovědní seminář, 1. B, 3. A a 2. D). A to vše proto, že chceme na Opavsku tyto simulační hry školám a vzdělávacím zařízením brzy nabídnout.

Ve hře Neviditelná ruka trhu se skupiny účastníků staly státy světa – někteří vyspělými státy a někteří rozvojovými státy. S dostupnými zdroji musel každý stát hospodařit a obchodovat se svými sousedy. Ukázalo se to jako nelehký úkol. Umění obchodování, smlouvání a dohadování se o ceně není samozřejmé a chce to nějaký cvik.

  • Jak se vyrovnat s nespravedlivě nastavenými pravidly světového obchodu?
  • Jak úspěšně uzavřít dohodu?
  • Proč poskytnout humanitární pomoc?
  • Spolupracovat, rezignovat nebo bojovat?
  • Co všechno může přinést Osud?
  • Jak vydělat tolik peněz, kolik zrovna potřebuji?
  • Jak moc souvisí bohatství se štěstím?

Druhá hra – Jak se žije v Podnebíně – se týkala přizpůsobování života v obci klimatickým změnám. Skupiny žáků se staly zastupiteli vlastních obcí, kteří museli se vypořádávat s působením živlů. Systémem opatření a různých prvků mohli do své obce vnášet ochranu proti působícímu počasí, nicméně si museli hlídat omezený obecní rozpočet.

  • Jaké to je být starostou obce?
  • Co má na starosti obecní zastupitelstvo?
  • Jak se dá připravit na klimatické změny?
  • Co je to veřejná prospěšnost?
  • Jak se dohodnout a pohádat se efektivně?
  • Jak zvolit tu správnou strategii a nesplést se?
  • Kolik stojí chyba či špatné rozhodnutí?
  • Co je to poldr a k čemu je dobrý mokřad?
  • Proč vysazovat městkou zeleň?

Komentáře jsou vypnuty.