Opavské tramvaje vjely do Opavy hned poté, co byla zízena elektrárna berlínskou spoleností AEG. Smlouva mezi mstem a touto spoleností byla podepsána 18. srpna 1903. Ta mimo jiné i potvrzovala zízení mstské pouliní dráhy.
Plánem bylo zízení jedné trati hlavní a od ní dvou tratí odboných. Výstavba dráhy probíhala od kvtna 1904 do íjna roku 1905. V beznu 1905 byl provoz dráhy pronajat chebské spolenosti Gesellschaft G.m.b.H. Provoz tratí byl zahájen 4. prosince 1905. První linka vedla od Východního nádraí pes Horní námstí k nemocnici, druhá smovala z Mstských sad kolem vozovny na Krnovské ulici pes Horní námstí do Kateinek. Mstu bylo dodáno devt nových voz ze Studénky, které mly ervenobílý nátr.
Prvními opavskými tramvajemi se mohlo jednorázov pevézt 30 cestujících. Roku 1911 byla zahájena peprava pošty opavskou pouliní dráhou. Systém pouívání tramvají jako poštovních voz byl uíván jen do roku 1917. Po zavedení listovní cenzury schránky, které byly namontovány na tramvajích, z vozidel zmizely.
Zlaté období provozu elektrické dráhy byla 20. léta 20. století. Díky dobrému technickému zázemí mohly být provádny velké opravy voz, do této doby je také datováno uití íselných linkových orientací na vozidlech. V té dob patila doprava v Opav mezi nejlepší v eskoslovenské republice.
Velkou ránou byla pro tramvajovou dopravu 2. svtová válka. Tramvaje byly doasn nahrazeny autobusy, navíc po bombardování byl stav kolejí takka katastrofální. Plynulý provoz na všech tratích byl zahájen a 7. dubna 1947. O rok pozdji byla naposledy rozšíena opavská tramvajová sí. Osud opavské tramvaje byl zpeetn Ministerstvem dopravy, které v kvtnu 1950 a listopadu 1951 zastavilo provoz ke hbitovu a k nemocnici. Do roku 1954 byly vyazeny tém všechny linky. Posledním provozním dnem byl 22. duben 1956. Mezi 16. a 17. hodinou projela ulicemi Opavy naposledy slavnostn vyzdobená tramvaj . 2. Tramvajová doprava tak byla nahrazena trolejbusy a pozdji autobusy. Pipomínkou zašlé slávy místních tramvají je dnes historická tramvaj . 7, kterou nechal rekonstruovat dopravní podnik spolen s adou nadšenc v loském roce.
FOTO: Zamstnanci Elektrické pouliní dráhy okolo roku 1930. Archív Jana Dlugoše.