Už delší dobu pozoruji rozruch kolem novodobého trendu kácení alejí v celé republice. Stromù je takové množství, že je možné tento zámìr smìle oznaèit za plošný. Pøi cestování v krajinì pozoruji okolí, ètu noviny, odborné èlánky, diskusní fóra týkající problému. Pøemýšlím. A napadají mì otázky.
Staré Tìchanovice-Janské Koupele, fotografie z 1. poloviny 20. století
Jak to vlastnì s tìmi alejemi zaèalo? Snad prvním plánovaným zámìrem se staly aleje stromù v období baroka. Vznikaly pøesné urbanistické koncepce pøenášené z papíru do krajiny jako doprovodná zeleò u silnic, velmi èasto upozoròujících na koneèný významný bod, kterým smìøovala naše cesta. Dodnes nás staré barokní cesty zavedou k námìstím, kostelùm, zámkùm, významným poutním místùm. V dobì josefínských reforem pak dochází k èastému napøimování cest, které se døíve køivolako vlnily krajinou. Kolem novì trasovaných silnic se však v dùsledku panského naøízení opìt vysazují aleje sloužící, stejnì jako døíve, k ochranì cestujících pøed sluneèním žárem, jako ochrana vojsk pøed jejich spatøením nepøáteli nebo k osvìžení se plody z hojnì vysazovaných ovocných stromoøadí.
Umím si pøedstavit krajinu bez stromù? Neumím. Bojím se, že by má cesta do zamìstnání, obchodu, k lékaøi, procházka se psem, ztratila jeden z rozmìrù a tisíce vjemù, které už prostì potøebuji. Existence alejí se stala v mém životì již nepostradatelnou. Pøipadá mi to tak jasné. Soužití s alejemi nám pøece pøináší nekoneèné množství pozitivních vlivù na naše životy. Vnímáme je vìdomì i nevìdomì. Už toho bylo øeèeno i napsáno tolik o jejich významné krajinotvorné funkci, o hygienických a mikroklimatických aspektech (snižování prašnosti, tlumení hluku, zachycování výfukových zplodin, stínìní), jejich významné úlohy pøi zadržování snìhu a pùdy u krajnic, optickém zdùraznìní tras, snížení rychlosti automobilù, vylouèení fádnosti trasy … že už se mi je nechce ani zmiòovat. Hodnoty alejí jsou nevyèíslitelné a je mi jasné, že jejich chátráním a zánikem krajina pustne.
Radkov-Dubová, zámecká alej, fotografie z 2. poloviny roku 2008 A celá vìc je ještì jasnìjší, když zaèínám nabývat dojmu, že pøíèinou jejich plošných asanací mùže být úplnì banální základ - stromy pokácíme, abychom je nemuseli udržovat, abychom se o nì nemuseli starat. Nìkdo si nejspíš spoèítal náklady za ošetøení stromù, jejichž údržbu nikdo dlouhá léta, celé jejich životy, neprovádìl. A co je asi levnìjší – skácet strom nebo jej odbornì ošetøit a prodloužit tak jeho životnost? Jako v ostatních pøípadech, tak i zde vlastnictví zavazuje. V tomto pøípadì vlastnictví pozemku, na kterém strom, alej, stojí. A protože vykácet je jednodušší a levnìjší varianta, udìláme to. A hlavnì si vymyslíme dùvody, proè to s nimi nejde. Až nakonec pøece jen zjistíme, že ty dùvody, které pøedkládají silnièáøi a obce, nejsou postaveny na relevantních základech. Jejich obhajoba se také zcela nepovedla a naštìstí se zdá, že vše smìøuje správným smìrem – najít a podpoøit dùvody, proè aleje v krajinì zachovat.
Krnov-Ježník, fotografie z 1. poloviny roku 2008Své krátké zamyšlení bych zakonèila citátem pana Vojtìcha Storma: "Alej ve volné krajinì je svìdectvím velkorysého hospodaøení s estetickými ambicemi, jaké byly pøíznaèné pro šlechtický nebo klášterní velkostatek. Lakomému sedlákovi bylo líto, že by mu taková alej na pole stínila. Pøítomnost aleje povyšuje krajinu na park, okrasnou farmu." Pøeji nám všem trochu velkorysý nadhled, aby nemohlo dojít k tomu, že se chováme jako ten lakomý sedlák.
A ráda pøedávám slovo panu Václavu Cílkovi, který se na vìc dívá možná také z trochu jiného pohledu:
Vykácej alej a budou se ti zdát jiné snyV nìkolika filmech z 60. let se objevuje èernobílý, ztichlý a nìkdy zpomalený pohled do korun stromù, které vytváøejí alej. Podobné obrazy nìkdy lidé vídají ve snech. Díváme se nahoru a vnímáme zvolna uplývající mezery mezi stromy a nejsme si jisti, zda v tomto stromovém rytmu jsou dùležitìjší prázdná místa, anebo samotné stromy.
Aleje jsou tradiènì definovány jako dvouøadé, stejnovìké porosty podél cest. Bìžný profesionální pøístup, který podporuje vìtšina zahradních architektù, je založen na tom, že pokud alej zestárne, je z estetických dùvodù lepší ji vykácet a celou nahradit. Naproti tomu místní lidé, a to prakticky bez výjimky ve støedních, jižních èi západních Èechách, si pøejí zachovat staré stromy. Ráz historických alejí je tím sice dotèen, ale je posílena vazba na jednotlivé stromy.
V roce 2006 jsme s režisérkou Ljubou Václavovou na objednávku Ministerstva životního prostøedí zaèali pøipravovat filmový dokument o alejích. Ještì jsme nevìdìli, že bude mírná zima, bìhem jejíhož konce zaènou polozamìstnaní správci komunikací ve velkém kácet aleje, a že se k nim rychle pøidají i obce, které se chtìjí zbavit stromù èi vydìlat na døevu. Tento proces byl zásahem státních orgánù i nevládních organizací zpomalen, ale nemylme se – nenápadnì pokraèuje dál: nevykácí se najednou celé stromoøadí, ale podøíznou se dva tøi stromy a za pùl roku dalších pár. Nìkolik mìsícù jsme zhruba na polovinì území Èeské republiky soustavnì sledovali aleje a hovoøili s mnoha lidmi. Jednalo se o základní otázky: patøí aleje do souèasné krajiny? Nežijeme už v jiné dobì, v níž aleje nemají budoucnost?
Bìhem dvou tøí mìsícù strávených na cestách napøíè republikou se ukázalo, že tyto otázky vùbec nemusíme øešit, protože je mezitím vyøešil sám život. Alejí vysázených je víc než alejí pokácených. Rozdíl je v tom, že každý si všimne, když nìkde schází mohutné stromy, ale málokdo si uvìdomí, že kolem cesty nìkdo zasázel útlé tyèky mladých stromkù.
Historie alejí opisuje kruh, který zaèíná ve starovìku alejemi sfing èi soch a konèí v postmodernì alejí billboardù. Zlatým vìkem stromoøadí je barokní doba. Pùda byla v té dobì sjednocena pod velkými vlastníky, nejèastìji šlechtici nebo církví. Zemìdìlská výroba byla soustøedìna ve velkých barokních velkostatcích. Krajinu bylo nutné nìjak opticky uspoøádat a rozèlenit na menší celky. Jednotná krajináøská koncepce na první pohled ukazovala postavení majitele a praktickou zbìhlost správce panství.
Jiné aleje se staly souèástí zámecké architektury anebo poutních cest. Obvykle v sobì kombinovaly estetické dùvody a ryze praktické záležitosti, jako je potøeba stínu, úprava mikroklimatu, sbìr ovoce èi dokonce náhradní zdroj palivového a stavebního døíví. Mít alej zdravých vzrostlých stromù bylo tehdy, stejnì jako dnes, možná lepší než mít hotové peníze. Na alej je nutné se dívat i jako na investici do budoucnosti.
Které z tradièních významù alejí pøetrvaly do souèasnosti? V rozhovorech jsme se opakovanì setkávali s estetickou a citovou vazbou na stromy. Pokud si nìkdo navykne jezdit dvacet let stejnou alejí do práce, a pak ji nìkdo vykácí, trvá to i nìkolik let, než se odhojí smutek nad ztracenými stromy. Kácející starostové by si mìli být vìdomi, že tohle jim celé roky, možná až do konce jejich života lidé neodpustí a nezapomenou, protože citová vazba na strom mùže být stejnì silná jako na milovaného psa.
Ménì patrné je, že aleje jsou zejména v zemìdìlské krajinì nìco jako „malý les“, kde své útoèištì nalézají zpìvaví ptáci, noèní mùry a drobní savci. Souèasná evropská krajina je rozdrobená sítí komunikací a øadou staveb, skladù a nových osad. Zatím ještì nikdy nemìla tak amorfní, témìø nestrukturovaný ráz. Urèujícím prvkem krajiny se staly dálnice, protože pøitahují další komunikace a stavby. Výsledkem rozdìlení zemì mezi mnoho majitelù je krajinný chaos, který sice není vyloženým neštìstím, ale lidé podle øady antropologických pozorování dávají pøednost krajinám pøehledným. Snad to je pozùstatek z dob, kdy bylo nutné pozorovat lovnou zvìø nebo hlídat stáda dobytka. Dodnes za dùm s vyhlídkou zaplatíte dvakrát tolik než za dùm nìkde v houští. Výstavba nové aleje je jednou z mála možností, jak krajinu opìt nìjak sjednotit.
Obáváme se toho, že jak se chováme ke starým stromùm, budeme se chovat i ke starým lidem. Alej obvykle vnímáme jako souèást krajinného nebo dokonce pøírodního prostøedí, ale ve skuteènosti rovnìž zasahuje do sociálního, respektive asociálního prostøedí. Pokud je z obyèejné ziskuchtivosti možné podøíznout krásné, zdravé stromy, které vytváøejí kus obecného dobra, promìòuje se nìco v samotné komunitì. Jako by bylo v poøádku, že až budete zralí a na vrcholu sil a modrosti, nìkdo vás zpenìží, tedy využije vašich zkušeností ke svému zisku a pak vás propustí. Kácení alejí pomáhá vytváøet sociální atmosféru. Lidé si toho jsou na nìjaké základní, nereflektované úrovni vìdomi a kácení èi jiné bezohlednosti je zlobí, protože vìdí, že se nejedná jenom o stromy, ale také o nì samotné. Na alejích je patrné, že i na nìkteré vztahy a vlastnosti, jako je zralost a krása, se dá jít motorovou pilou.
Správci komunikací obvykle pøi kácení argumentují bezpeèností: „Doopravdy si pøejete, aby tady umírali lidé?“ Ve skuteènosti podle rùzných výzkumù existují obojí situace. V nìkterých místech kvùli stromùm lidé umírají, ale jinde stromy pomáhají udržovat pozornost a zpomalují provoz. Bylo pozorováno, že podél èerstvì vykácené silnice pøibylo dopravních nehod, protože øidièi zaèali jezdit rychleji. Z hlediska opadu vìtví jsou pravdìpodobnì nejvíc nebezpeèným stromem lámavé a rychle rostoucí topoly, ale mnohým pádùm vìtví èi stromù se dá zabránit prùbìžnou údržbou. Zatímco aleje se obvykle nehodí u rychlostních komunikací, mohla by jim patøit budoucnost podél cyklostezek a pìších cest.
Po celé republice pozorujeme nejenom kácení alejí, ale také jejich výsadbu. Nìkteré projekty – tøeba alej s morušemi, která spojuje ves Boøetice na jižní Moravì s osadou vinných sklípkù – mají ve zdejším teplém klimatu pøirozený základ a nádherný potenciál nové krajinné tvorby. Jiné aleje jsou vysázeny z málo kvalitních, èasto unifikovaných stromkù, které potlaèují individualitu vzrostlých stromù, a je možné, že po pìti èi deseti letech trápení dojde k jejich odstranìní a k novému pokusu o alej.
Nové aleje tmelí komunitu, která nìco viditelného a potøebného udìlala vlastníma rukama a pøedá pýchu na alej svým dìtem. Naproti tomu sudetské aleje sázeli jiní lidé, než jací zde žijí dnes. Jejich stromy jsou ponechány svému osudu a zanikají, nebo naopak bez údržby naprosto pøirozenì košatí do nádherných tvarù, které se ne náhodou podobají samorostlým starým lidem.
Cílek Václav: Dýchat s ptáky. Str. 67-71. Nakladatelství Dokoøán, Praha, 2008.