V centru msta za bývalým Mariánským ústavem se skrývá jedna z nejcennjších památek msta Opavy – Mnírna elektrického proudu. Budova byla postavena ve funkcionalistickém stylu podle projektu opavského stavitele Aloise Geldnera v roce 1929. Ve stejném roce do ní bylo umístno technické zaízení z roku 1905 vyrobené firmou AEG Berlin, do té doby umístné v mstské elektrárn na Krnovské ulici. Mnírna slouila k zmn stídavého proudu dodávaného z elektrárny na proud stejnosmrný, který potebují pro svj provoz tramvaje a trolejbusy. Stídavou ást tvoí dva transformátory, které mnily elektrický proud z naptí 22 kV z mstské elektrárny na provozní naptí 600 V. Stejnosmrná ást se skládá z osmi unikátních rtuových bank šestianodových usmrova AEG 600V/250A s jehlovým zapalováním a rozvadem. Mnírna slouila svému úelu a do roku 1985, kdy byla definitivn odstavena z provozu, nebo byly spuštny nové moderní mnírny na ulicích Kylešovské a ajkovského.
Tramvajová doprava v Opav byla zahájena dne 4. prosince roku 1905, v té dob byly v provozu dv linky s rozchodem kolejnic 1000mm. První linka vedla od nádraí Opava-Východ k Zemské nemocnici, od ní byla v roce 1912 prodlouena a k ústavu pro nervov choré. Druhá linka vedla z Mstských sad do Kateinek. Ob linky se kiovaly na dnešním námstí Republiky, kde mohli cestující pestupovat z jedné linky do druhé. Bhem roku 1912 byla sí rozšíena o novou tra z Horního námstí pes Otickou ulici, Vaškovo námstí a k Mstskému hbitovu. K dalšímu rozšíení tramvajové sít došlo a v roce 1948. Byla prodlouena tra v Kateinkách a ke Švédské kapli a vytvoen nový úsek trati, který odbooval u kasáren na rohu Krnovské a Jaselské ulice a vedl smrem na Jakta kde konil u bývalého Rossmanithova hostince (Na ton). Trati byly po padesáti letech provozu ve velmi špatném stavu a tak bylo na zaátku padesátých let vypracováno nkolik zpráv o monostech dalšího rozvoje veejné dopravy v Opav. V kvtnu roku 1950 byl definitivn zastaven provoz tramvajové trati od Divadla na Mstský hbitov. Jednotný národní výbor v Opav rozhodl na základ doporuení ministerstva dopravy o nahrazení tramvají trolejbusy. První trolejbusová linka zahájila provoz 24. srpna 1952. Poslední tramvaj zmizela z opavských ulic a 22. dubna 1956.