V polovinì kvìtna jsme zorganizovali další z øady pøednášek, která se tentokrát týkala problematiky obchodních center a supermarketù. Naše pozvání tentokrát pøijal Milan Štefanec z brnìnského Hnutí Nesehnutí.
V úvodu pøednášky bylo struènì pøedstaveno obèanské sdružení Hnutí nesehnutí, které je sociálnì-ekologickou nevládní organizací pùsobící pøedevším v Brnì. Hlavním cílem sdružení je ukázat, že zmìna spoleènosti založená na respektu k lidem, zvíøatùm i pøírodì je možná a musí vycházet pøedevším zdola.
V další fázi pøednášky se Milan Štefanec vìnoval tématu supermarketù, hypermarketù a diskontních prodejen ovládajících v ÈR 80-85% trhu, kde 10% tvoøí maloobchodní prodejny a zbytek farmáøské trhy a e-shopy. Milan Štefanec osvìtlil zpùsob, jakým fungují supermarkety (u nás byl první z nich otevøen v roce 1996), cenovou a reklamní politiku nákupních center, využití psychologických trikù na zákazníka – podle prùzkumù provádíme pouze 5% nákupù plánovanì a 95% impulzivnì. Vliv pøitom mají na psychiku èlovìka umístìní zboží, hudba, velikosti košíkù, ochutnávky, reklamy smìrované na dìti, vùnì apod.
V diskuzi byly pak øešeny otázky dopadù rozvoje obøích nákupních center na zamìstnanost, urbanistické a další vlivy výstaveb nových supermarketù na život ve mìstech. Otázky posluchaèù smìøovaly již ke konkrétním kauzám a jednáním s úøedníky.
Souèástí pøednášky byla vernisáž výstavy „Zaostøeno na hypermarkety“, která potrvá do 20. 6., možnost návštìvy každé úterý od 9 do 16 hodin v prostorách Za Opavu v Matièním domì. Pøednáška i výstava je souèástí širších aktivit spolku Za Opavu k aktuálnímu tématu „Další obchodní centrum ve støedu Opavy?!“.