Za Opavu, z.s. - Ovocná 43, 746 01 Opava
    č. účtu: 226684142/0300 / IČO: 270 53 644 / tel: 777 187 823 / kontakt@zaopavu.cz

O nás Kontakty Podpořte nás Chcete se stát členem o. s. Za Opavu? E-shop sdružení Sdružení na Facebooku
 



Vyjádření o.s. Za Opavu k zjišťovacímu řízení EIA – „Zábavní a obchodní centrum Opava Plaza"

 
o.s. Za Opavu - Plaza Opava - 27. 09. 2007 - 4375 přečtení  

Dne 14.9.2007 jsme Krajskému úřadu Moravskoslezského kraje, Odboru životního prostředí a zemědělství, zaslali níže uvedené připomínky k zahájenému zjišťovacímu řízení EIA – „Zábavní a obchodní centrum Opava Plaza" :

Občanské sdružení o.s. Za Opavu
Hobzíkova 3, 746 01 Opava, IČO 270 53 644
tel: 774 548 088    e-mail: kontakt@zaopavu.cz
­

Krajský úřad Moravskoslezského kraje
Odbor životního prostředí a zemědělství

28.října 117
Ostrava

702 18

č.j. 51/2007             Vyřizuje: Frelich, Chmelová, Halátek            V Opavě dne 14.9.2007

Věc: Vyjádření k zahájenému zjišťovacímu řízení EIA – „Zábavní a obchodní centrum Opava Plaza"

Na základě zahájení zjišťovacího řízení záměru „Zábavní a obchodní centrum Opava Plaza“ Krajským úřadem Moravskoslezského kraje, odboru životního prostředí a zemědělství, ze dne 27.8.2007, zn.ŽPZ/42076/2007/Šub, dále dle § 6 odst.5 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů, a dle „Oznámení dle zákona č.100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (dle přílohy č.3 k zákonu č.100/2001 Sb.) – Zábavní a obchodní centrum Opava Plaza“, vypracováno v červenci 2007 (dále jen oznámení), vám sdělujeme následující připomínky :

1. Dle Programu ke zlepšení kvality ovzduší (dále PZKO) pro město Opava jsou ve městě Opava dlouhodobě překračovány limity vyhlášené pro ochranu zdraví lidí pro denní imisní koncentrace suspendovaných částic frakce PM10 (polétavý prach) a imisní limity pro průměrné roční koncentrace u benzo(a)pyrenu a suspendovaných částic frakce PM10. Zde je prokázáno, že nejvyšší množství emisí (jak u B(a)P, tak u PM10) pochází z lokálních topenišť a z dopravy. Nejvyšší koncentrace těchto znečišťujících látek jsou proto v blízkosti velkých dopravních tahů.

Dopravní politika ČR jednoznačně doporučuje zklidňovat dopravu v intravilánu. Na str.23 (a dále pak na str.28) předloženého oznámení je uvedeno, že úpravou organizace dopravy v místě dopravního napojení budoucího areálu nedojde k narušení provozu v přímých směrech od křižovatek ulice Pekařská a ulice Pivovarská, resp. ulice Rybářská. Dále je zde uvedeno, že z hlediska kapacity nedojde ke zhoršení současného stavu. S tímto názorem však nemůžeme souhlasit, naopak je možné očekávat výsledek zcela opačný. Ulice Nákladní, na které se má obchodní centrum nacházet, je jednou z nejvíce dopravně zatížených komunikací, kde intenzita dopravy dosahuje v průměru 15 000 automobilů denně. Vzhledem k charakteru stavby se dá během jejího provozu předpokládat významný nárůst intenzity dopravy v této lokalitě, stejně jako nárůst intenzity dopravy i na okolních navazujících komunikacích (ul. Rybářská, Krnovská, Pekařská). S růstem intenzity dopravy se významně zvýší i znečištění ovzduší v místě, kde jsou již (dle rozptylové studie, jež je součástí PZKO Opava) imisní limity překračovány.

2. Záměr předpokládá výstavbu parkoviště pro cca 395 parkovacích míst. Při parkování (příjezd a odjezd) uniká do ovzduší z výfuků významně vyšší množství emisí než při běžném provozu. Tím dojde k dalšímu navýšení imisních koncentrací.

3. Pro příjezd do areálu ze směru od východu bude nutno odbočovat doleva přes komunikaci s vysokým množstvím aut. Toto bude celoročně narušovat plynulost dopravy (zejména v protisměru) v dané lokalitě, s čímž opět souvisí zvýšení vypouštěného množství emisí. Toto bude vymezením odbočovacího pruhu řešeno pouze z části a nedostatečně. Narušení plynulosti dopravy se může projevit i na navazujících komunikacích.

4. V dané lokalitě se nacházejí stavební objekty sloužící k bydlení a podnikání. Zvýšení intenzity dopravy povede k nárůstu hlukové zátěže místních obyvatel (i v okolí navazujících komunikací). Zásobování obchodních objektů probíhá obvykle v ranních hodinách, čímž bude znásobeno negativní působení hlukové zátěže. Informace o tom, že novým dopravním řešením nebude chráněný prostor ovlivněn nad přípustnou úroveň (str.61) je velmi nepravděpodobná.  

5. Rozptylová studie zpracovaná Ing.Fiedlerem, jejíž závěry jsou v oznámení zahrnuty, se zabývá pouze imisními koncentracemi NO2 a B(a)P. Zcela opomíjí nejdůležitější faktor, a to emise TZL a imisní koncentrace PM10.

6. Zvýšením automobilového provozu dojde ke zvýšení nebezpečí na daném úseku a navazujících komunikací pro cyklisty i chodce. Předložené oznámení se nezabývá řešením problematiky týkající se cyklistů a chodců.  

7. V současné době je dokončováno zpracování nového Strategického plánu města Opavy. V tomto dokumentu (v současné fázi rozpracovanosti) je zmíněn problém vysokého počtu velkých nákupních středisek (supermarketů a hypermarketů), mezi které, díky své rozloze, navržené obchodní centrum spadá. Toto má negativní dopad na stávající obchodní síť, zaměstnanost obyvatel města apod. Jedním z navržených opatření je v tomto strategickém dokumentu uváděno omezení rozvoje dalších obchodních center. Předložená dokumentace je ve zřejmém rozporu s navrženým záměrem.

8. Strategický plán města Opavy (v současné fázi rozpracovanosti) uvádí jako jeden z cílů vyřešení dopravní situace v centru města. Navržené nákupní středisko bude fungovat jako „magnet“ pro další dopravu. Předložená dokumentace je tedy ve zřejmém rozporu s cíly strategického plánu.

9. V oznámení je na str.22 uvedeno, že se nepředpokládá nárůst množství vozidel po ulici Nákladní. Jako důvod jsou uváděny zkušenosti z ostatních nákupních center. Toto zdůvodnění považujeme za zcela nedostatečné a dle našeho názoru taktéž za nepravděpodobné.

10. Záměr je zpracován pouze v jedné variantě, tzv. varianta nulová není zpracována.

11. Stavbou bude dotčen zemědělský půdní fond v kultuře zahrada v rozsahu 825m2. Navržená nová zeleň o výměře 880m2 je nevhodně situována v bezprostřední blízkosti stavby.                      

Na str.59 oznámení jsou konstatovány podmínky pro řešení zásahů souvisejících s kácením dřevin a odstranění keřového patra. Stanovené podmínky není možné dodržet, neboť stavba počítá se zastavěním celé plochy a veškerá stávající zeleň má být odstraněna (podmínky se týkají omezení zásahů na minimum a zabezpečení stávající zeleně proti poškození). Návrh odstranění zeleně je v rozporu s obecně závaznou vyhláškou č.15/2001 o závazných částech územního plánu statutárního města Opavy, kde je v článku č.6 (Zásady rozvoje jednotlivých funkčních složek), v bodě č.7 uvedeno, že mají být respektovány stromy a keře rostoucí jednotlivě nebo ve skupinách mimo lesní půdní fond, stejně jako má být respektována zeleň uvedená v pasportu zeleně.   

12. V údajích o stavu životního prostředí v dotčeném území – na území historického, kulturního nebo archeologického významu – zcela chybí konstatování, že návrh zástavby je situován do Městské památkové zóny Opava (dále MPZ), která byla ustanovena Vyhláškou č.476 ze dne 10.září 1992 Ministerstvem kultury ČR. Stavba je navržena v území, kde se v bezprostřední blízkosti nacházejí významné kulturní památky jako renesanční dům na ulici u Fortny, areál bývalého dominikánského kláštera s kostelem sv.Václava a také areál městského pivovaru, který je v současné době v návrhu prohlášení za kulturní památku. Z důvodu, že pivovar je v současné době v řízení o prohlášení za kulturní památku Ministerstvem kultury ČR, není možné uvažovat v dokumentaci s bouráním jeho částí (str.11).Lživě je tedy uvedena informace na str.60 uvedeného oznámení, že kulturní památky nebudou negativně ovlivněny. Navrhované úpravy se přímo dotýkají jejich prostředí, plošně chráněné území ve smyslu MPZ je stále opomíjeno.Stejně tak je v seznamu dotčených orgánů, které se budou ke stavbě dále vyjadřovat, vynechán orgán státní památkové péče Magistrátu města Opavy (str.14).V § 1 zákona č.20/1987 Sb. o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů, je uvedeno, že kulturní památky jsou součástí životního prostředí a úkolem státu je zajistit jejich ochranu.   

13. V předloženém oznámení je opakovaně konstatováno, že stavba je navržena v souladu s územním plánem města Opavy. Toto tvrzení se však nezakládá na pravdě, neboť umístění stavby do vybrané lokality MPZ je v zásadní kolizi s obecně závaznou vyhláškou č.15/2001 o závazných částech územního plánu statutárního města Opavy, která doplňuje územně plánovací dokumentaci a výslovně uvádí stavby tohoto typu v této lokalitě za nepřípustné - konkrétně v čl.6 (Zásady rozvoje jednotlivých funkčních složek), bodu č.1 a Přílohy č.1 (Funkční využití ploch).  

14. V oznámení je na str.13 uvedeno, že navržená stavba je přiměřeným způsobem začleněna do stávající lokality s ohledem na okolní objekty a dopravní charakteristiky území. Vzhledem k tomu, že se zamýšlená stavba nachází v centru města, je řešena jako monoblok a svým objemem má zaujmout víc než 3% území historického jádra města, je toto tvrzení přinejmenším zavádějící.

15. Na str.59 jsou dále uvedeny informace navrhovatele o vhodnosti stavby, která údajně respektuje měřítko okolních objektů a typ území a její výstavbou nedojde k vytvoření prvků se zvýšenou pohledovou charakteristikou. Tento uvedený údaj je nepravdivý. Již při pohledu na předloženou situaci je jasné, že záměr nevychází z historických hodnot MPZ, ani se nesnaží historické prostředí respektovat. Jednolitý blok je situován na velmi frekventované a významně pohledově orientované místo, nepřehlédnutelné na hlavním průjezdu městem Opavou. Navrhovaná utilitární stavba je typickým příkladem budovy, jejímž cílem je uspokojit pouze finanční požadavky investora. V žádném případě není stavěna proto, aby pomáhala lidem žít nebo užívat života.       

16. Na str.61 předloženého oznámení je uvedeno, že stavba bude příznivě ovlivňovat pohodu bydlení pro obyvatele předmětného území. To je nepravděpodobné z důvodu provozního hluku budovy (např.vzduchotechnika či chlazení) a zvýšené dopravní zátěže. V předchozích údajích (str.9) je dokonce uvedeno tvrzení, že realizace záměru umožňuje i zájem širších vrstev obyvatelstva, což je možné rovněž zpochybnit.     

17. Na str.53 oznámení je uvedeno, že stavba bude mít pozitivní vliv na místní obyvatelstvo z hlediska sociálních a ekonomických důsledků, a také, že záměr přinese nová pracovní místa. Po zkušenostech s jinými obchodními centry lze toto tvrzení relativizovat.   

18. Na str.53 oznámení je dále napsáno, že posuzovaný záměr představuje novou výstavbu obchodních, zábavních a bytových objektů. V předložené dokumentaci však žádné plochy k bydlení nejsou zahrnuty.

19. Na str.63 je nepochopitelně konstatováno, že v případě tzv. nulové varianty bude nepříznivý dopad na dotčené území výraznější než při realizaci stavby. Na základě této skutečnosti považují navrhovatelé stavbu za ekologicky přijatelnou – tato tvrzení jsou taktéž přinejmenším zavádějící a není možné s nimi souhlasit.              


Závěr :
 

Na základě výše uvedených skutečností lze konstatovat následující:

-       záměr bude mít významný negativní dopad na životní prostředí a proto musí být provedeno posouzení vlivů na životní prostředí dle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. Doporučujeme provést posouzení nejen v případě realizace stavby, ale také v době výstavby objektu. V předloženém podkladu je uvedeno, že proces výstavby bude organizačně zajištěn tak, aby maximálně omezoval možnost narušení faktorů pohody pro obyvatele nejblíže situovaných objektů bydlení a zabezpečil dopravní obslužnost území. Jakým způsobem, není uvedeno.  

-       rozptylová studie musí být rozšířena i na emise TZL, respektive imisní koncentrace suspendovaných částic frakce PM10. Jako hlavní podklad pro rozptylovou studii by měla sloužit detailně zpracovaná rozptylová studie, jež je součástí PZKO Opava.

-       dokumentace musí obsahovat detailní vyhodnocení změn intenzity dopravy a s tím souvisejících vlivů (hlučnost, prašnost, snížení bezpečnosti dopravy apod.). Toto musí být posouzeno i s ohledem na okolní navazující komunikace.

-       navrhujeme taktéž posouzení souladu navrhovaného záměru se Strategickým plánem města Opavy

-       součástí dokumentace musí být i kompenzační opatření, které budou zmírňovat negativní dopady záměru (časové omezení zásobování, zajištění kvalitnějších oken s lepšími protihlukovými vlastnostmi pro obyvatele v okolí, zajištění bezpečné pěší dopravy, cyklodopravy apod.)

-       požadujeme podrobné zpracování i dalších variant záměru (nulová varianta, umístění obchodního a zábavního areálu na jiné místo mimo centrum města a městskou památkovou zónu, případně mimo město), které budou příznivější pro životní prostředí a sociální a hospodářskou situaci ve městě 

-       navrhujeme taktéž, kromě posouzení vlivů na životní prostředí, posouzení vlivů na udržitelný rozvoj zejména s ohledem na hospodářský rozvoj a soudržnost společenství obyvatel území 

-       předložený záměr se zabývá možností výstavby obchodního a zábavního centra, které se bude rozkládat na ploše více než 1 ha v historickém jádru, v Městské památkové zóně města Opavy. Objekt je uvažován přímo v území se zvýšeným kulturním, historickým, architektonickým, urbanistickým a archeologického významem. Aktuální odborný posudek těchto nezanedbatelných složek v předložených podkladech zcela chybí. Objektivní nesporné hodnoty území jsou v záměru zcela opomenuty.

Po podrobném prostudování dokumentace lze konstatovat, že navrhovaná stavba nerespektuje prostředí, do kterého je situována a tím, že je v předloženém záměru zcela ignorován fakt, že se jedná o prostředí památkové zóny předpokládáme, že je tento fakt záměrně přehlížen i zpracovatelem záměru. Stejně jako je ignorována skutečnost, že navrhovaná stavba je v přímém rozporu se závazným územním plánem města. Realizací stavby v navrhovaném území by došlo k nenahraditelným ztrátám kulturně-historických hodnot, stejně jako k negativnímu ovlivnění ekonomických a sociálních vazeb města, se stejným závažným dopadem na životní prostředí vůbec. Na základě výše uvedených námitek s realizací navrhovaného záměru zásadně nesouhlasíme.

Rozdělovník:
- adresát.
[Akt. známka: 1,00 / Počet hlasů: 2] 1 2 3 4 5

Zpět ... | Komentáře: 10 | Přidat komentář |  Informařný e-mail  Vytisknout článek
Související články Za Opavu:
Nové poznatky k vývoji městské tržnice v Opavě (31.03.2009)
Odvolání o.s. Za OPavu proti územnímu rozhodnutí č. 17/09 (30.03.2009)
Územní řízení Opava Plaza (05.01.2009)
14.07.2008 - Zábavní a obchodní centrum Opava Plaza získalo souhlasné stanovisko v rámci řízení EIA (14.07.2008)
Veřejné projednání posudku a dokumentace k záměru výstavby Opava Plaza (15.05.2008)
Nezávislý odborný posudek záměru Opava Plaza v rámci řízení EIA (10.04.2008)
Rozhodnutí odstranění stavby: Městská tržnice (25.02.2008)
Poznámka k 10. zasedání Zastupitelstva Statutárního města Opavy, bod 19/10 (14.02.2008)
Demolice Tržnice proběhne pravděpodobně v nejbližší době (15.01.2008)
Nová dokumentace v řízení EIA k záměru „Opava Plaza“ (09.01.2008)
Plaza Plzeň otevřena (06.12.2007)
Plaza v Plzni se otevře 20. listopadu (25.10.2007)
ZÁKLADNÍ INFORMACE K PROCESU EIA (03.10.2007)
Hlavní závěry z veřejné debaty k plánové výstavbě nákupních středisek (03.10.2007)
Historický vývoj prostoru bývalé městské tržnice (02.10.2007)
Proběhla debata k záměrům výstavby center PLAZA a Opava City (01.10.2007)
Závěr zjišťovacího řízení EIA Opava Plaza (27.09.2007)
Opava Plaza - v souladu s platným územní plánem města Opavy? (27.09.2007)
Výsledky archeologického zjišťovacího průzkumu na ploše městské tržnice v Opavě (17.09.2007)
26. 9. 2007 - Veřejná debata k záměrům výstavby komerčních center Plaza a Opava City (12.09.2007)
Zjišťovací řízení záměru Opava Plaza (31.08.2007)
23.8.2007 z Tisková konference - ad Plaza na tržnici (23.08.2007)
Plaza a Tržnice aneb demolovat demolované! (20.08.2007)
Archeologové na Place (09.08.2007)
I v Písku bude Plaza ? (08.08.2007)
Jak to bylo, je a bude s Plaza center v Brně (03.08.2007)
Demolice tržnice: postupují úředníci magistrátu protiprávně? (12.07.2007)
4. 7. 2007 Odvolání proti rozhodnutí k odstranění stavby (11.07.2007)
Udělá město Opava pro Plazu vše co může i nemůže? (03.07.2007)
Opavský deník píše o Plaze (27.06.2007)
Plaza míří také do Havířova (26.06.2007)
Aktuální diskuze (26.06.2007)
Plaza jinde (22.06.2007)
Opavané! (13.06.2007)
Jak bude vypadat Opava Plaza? (11.06.2007)
Reakce o.s. Za Opavu na Zápis z jednání (06.06.2007)
O projektu Opava Plaza se jedná (02.06.2007)
Liberec plaza (17.05.2007)
Opava – tržnice – Opava Plaza, více... (18.04.2007)
Areál Městské tržnice - fotoreportáž 22.3.2007 (22.03.2007)

Anketní otázka:

Chcete Plaza center v Opavě?

Ano, těším se. (Počet hlasů: 505)
(28.74 %)

Ano, ale ne v centru města. (Počet hlasů: 333)
(18.95 %)

Nevím, je mi to jedno (Počet hlasů: 349)
(19.86 %)

Ne, rozhodně ne. (Počet hlasů: 570)
(32.44 %)

Celkem hlasovalo: 1757
 
Akce v Matiďż˝nďż˝m domďż˝  
Projekty
N�v�t�vnost

Za�ti�ujeme:

Escort Antalya Escort Aksu Escort Alanya Escort Demre Escort Döşemealtı Escort Elmalı Escort Finike Escort Gazipaşa Escort Gündoğmuş Escort İbradı Escort Kaş Escort Kemer Escort Kepez Escort Konyaaltı Escort Kumluca Escort Manavgat Escort Muratpaşa Escort Serik Escort adana escort çukurova escort seyhan escort yüreğir escort adıyaman escort besni escort gölbaşı escort kahta escort afyon escort bolvadin escort dinar escort sandıklı escort aksaray escort eskil escort gülağaç escort ortaköy escort amasya escort merzıfon escort suluova escort taşova escort Ankara Escort Ankara Escort Keçiören Escort Yenimahalle Escort Antalya Escort Alanya Escort Kepez Escort Muratpaşa Escort Ardahan Escort Çıldır Escort Göle Escort Hanak Escort Artvin Escort Arhavi Escort Borçka Escort Hopa Escort Aydın Escort Efeler Escort Nazilli Escort Söke Escort Balıkesir Escort Altıeylül Escort Edremit Escort Karesi Escort Bartın Escort Amasra Escort Kurucaşile Escort Ulus Escort Bayburt Escort Aydıntepe Escort Demirözü Escort Bilecik Escort Bozüyük Escort Osmaneli Escort Söğüt Escort Bolu Escort Gerede Escort Göynük Escort Mudurnu Escort Bursa Escort Nilüfer Escort Osmangazi Escort Yıldırım Escort Çanakkale Escort Biga Escort Çan Escort Gelibolu Escort Çankırı Escort Çerkeş Escort Ilgaz Escort Şabanözü Escort Çorum Escort Alaca Escort Osmancık Escort Sungurlu Escort Diyarbakır Escort Bağlar Escort Kayapınar Escort Yenişehir Escort Düzce Escort Akçakoca Escort Gölyaka Escort Kaynaşlı Escort Edirne Escort İpsala Escort Keşan Escort Uzunköprü Escort Erzincan Escort Refahiye Escort Tercan Escort Üzümlü Escort Erzurum Escort Aziziye Escort Palandöken Escort Yakutiye Escort Eskişehir Escort Odunpazarı Escort Sivrihisar Escort Tepebaşı Escort Gaziantep Escort Nizip Escort Sahinbey Escort Şehitkamil Escort Giresun Escort Bulancak Escort Espiye Escort Tirebolu Escort Gümüşhane Escort Kelkit Escort Kürtün Escort Şiran Escort Hatay Escort Antakya Escort Defne Escort İskenderun Escort Isparta Escort Eğirdir Escort Şarkikaraağaç Escort Yalvaç Escort İstanbul Escort Bağcılar Escort Esenyurt Escort Küçükçekmece Escort İzmir Escort Bornova Escort Buca Escort Kahramanmaraş Escort Dulkadiroğlu Escort Elbistan Escort Onikişubat Escort Karabük Escort Eskipazar Escort Safranbolu Escort Yenice Escort Karaman Escort Ayrancı Escort Ermenek Escort Sarıveliler Escort Kars Escort Kağızman Escort Sarıkamış Escort Selim Escort Kastamonu Escort Cide Escort Taşköprü Escort Tosya Escort Kayseri Escort Kocasinan Escort Melikgazi Escort Talas Escort Kilis Escort Elbeyli Escort Musabeyli Escort Polateli Escort Kırıkkale Escort Delice Escort Keskin Escort Yahşihan Escort Kırklareli Escort Babaeski Escort Lüleburgaz Escort Vize Escort Kırşehir Escort Çiçekdağı Escort Kaman Escort Mucur Escort Kocaeli Escort Darıca Escort Gebze Escort İzmit Escort Konya Escort Karatay Escort Meram Escort Selçuklu Escort Kütahya Escort Gediz Escort Simav Escort Tavşanlı Escort Malatya Escort Battalgazi Escort Doğanşehir Escort Yeşilyurt Escort Manisa Escort Akhisar Escort Turgutlu Escort Yunusemre Escort Mardin Escort Artuklu Escort Kızıltepe Escort Midyat Escort Mersin Escort Tarsus Escort Toroslar Escort Yenişehir Escort Muğla Escort Bodrum Escort Fethiye Escort Milas Escort Nevşehir Escort Avanos Escort Gülşehir Escort Ürgüp Escort Niğde Escort Bor Escort Çiftlik Escort Ulukışla Escort Ordu Escort Altınordu Escort Fatsa Escort Ünye Escort Osmaiye Escort Bahçe Escort Düziçi Escort Kadirli Escort Rize Escort Ardeşen Escort Çayeli Escort Pazar Escort Sakarya Escort Adapazarı Escort Akyazı Escort Serdivan Escort Samsun Escort Atakum Escort Bafra Escort İlkadım Escort Sinop Escort Ayancık Escort Boyabat Escort Gerze Escort Sivas Escort Şarkışla Escort Suşehri Escort Yıldızeli Escort Tekirdağ Escort Çerkezköy Escort Süleymanpaşa Escort Çorlu Escort Tokat Escort Erbaa Escort Niksar Escort Turhal Escort Trabzon Escort Akçaabat Escort Araklı Escort Ortahisar Escort Uşak Escort Banaz Escort Banaz Escort Sivaslı Escort Van Escort Erçiş Escort İpekyolu Escort Tuşba Escort Yalova Escort Altınova Escort Çiftlikköy Escort Çınarcık Escort Yozgat Escort Akdağmadeni Escort Sorgun Escort Yerköy Escort Zonguldak Escort Çaycuma Escort Devrek Escort Ereğli Escort Gold Escort Hatun
 

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému.

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server